Skraldebiler på gas vinder frem i Danmark
Siden årsskiftet er der sket en stigning i antallet af skraldebiler, der kører på komprimeret naturgas i Danmark, og stadig flere er på vej. Det oplyser HMN Naturgas-koncernen på baggrund af en ny, landsdækkende optælling.
Ligesom i mange andre EU-lande kommer der nu også flere og flere skraldebiler på gas i Danmark. Ved årsskiftet var der ingen, men nu er der i alt 17 skraldebiler på gas ude i trafikken og flere er på vej. Det oplyser HMN Naturgas-koncernen på baggrund af en ny, landsdækkende optælling.
Læs også: Nyt gasmarked er begyndt at spire
Den gas, som skraldebilerne kører på, er komprimeret naturgas, også kaldet CNG (Compressed Natural Gas). Naturgassen blandes dog op med biogas via statskontrollerede certifikater. Biogas er en fordel for klimaet, fordi den er CO2-neutral. Samtidig udleder gasbilerne ingen sod og giver færre lugtgener end dieseldrevne skraldebiler.
"Chaufførerne fortæller, at det minder meget om at køre i en almindelig lastbil på diesel, men med en mere blød gang. Samtidig støjer gasbilerne væsentligt mindre end dieselbilerne. Og så er der jo en væsentlig klimafordel ved at bruge biogas", siger direktør i det kommunalt ejede renovationsselskab ESØ 90 I/S, Tommy Falk-Petersen.
Danmark bagud i forhold til de fleste andre EU-lande
Selvom skraldebiler på gas er i fremmarch i Danmark, er det samlede antal dog meget lavt i forhold til vores nabolande. Ifølge en ny opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center (DGC) netop har foretaget for HMN Naturgas I/S, er antallet af lastbiler på naturgas og/eller biogas i EU-landene vokset med 45 procent i perioden 2008-2013. Det samlede antal er 6.030, viser DGC-opgørelsen. En stor del af disse gas-lastbiler er netop skraldebiler.
Læs også: Nu skifter de første naturgaskunder til biogas lavet på gylle
Spanien ligger i top med 1.238 lastbiler på naturgas og biogas, mens Italien (1.200), Frankrig (1.045), Sverige (648) og Tyskland (613) også er med helt fremme, viser DGC-opgørelsen.
Ifølge HMN Naturgas I/S, som er moderselskabet i HMN-koncernen, er det dog også herhjemme oplagt at anvende gas til især tunge køretøjer som lastbiler og busser. Blandt andet fordi det danske naturgasnet er vidt forgrenet.
"Vi kan jo etablere gasstationer næsten overalt i Danmark. De første er bygget, og flere er på vej. Vi håber, at de ting, vi nu sætter i værk, kan bidrage til at fjerne noget af den usikkerhed om gasdrevne køretøjer, som jo fortsat hersker i Danmark. I mange EU-lande har man for længst taget gasbilerne til sig, og nu sker der også noget herhjemme", siger administrerende direktør i HMN Naturgas I/S, Susanne Juhl.
Læs også: Klimapartnerskab avler grøn flødeis
Gasdirektøren peger på, at flere kommuner og trafikselskaber viser interesse for lastbiler og busser på gas.
"Der tales meget om el til personbiler. Men når det gælder de tunge køretøjer som lastbiler og busser, er naturgas og biogas mere oplagt. De tunge køretøjer kører længere på gas end på el. Og udledningen af CO2 reduceres. Især når der kommer mere biogas ud i naturgasnettet. Denne biogas kan kommuner, vognmænd og trafikselskaber købe via certifikater", siger Susanne Juhl.
Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 mio. kr. til udbygning af infra-strukturen til gas til transportformål. Og en del af de danske skraldebiler på gas er netop indsat med økonomisk støtte fra Trafikstyrelsen.
- JDN