06.05.2013  |  Supply chain

Slut med buræg i Yankie Bar

Klar strategi i chokoladevirksomheden Toms Group gjorde det nemt at rette ind efter ønske fra Dyrenes Beskyttelse og stoppe for brugen af æg fra burhøns.

Dyrenes Beskyttelse er imponeret over hurtig reaktion i chokoladevirksomheden Toms Group. I december henvendte Dyrenes Beskyttelse sig til Toms for at få virksomheden til at stoppe brugen af æggehvider fra burhøns, og allerede nu er beslutningen taget.

Toms vil fremover kun bruge æggehvider fra æg fra fritgående høns i Yankie Bar, Guld Karamel Bar, Holly Bar og Yankie Bar Lakrids.

Læs også: Toms chokoladefabrik lancerer ny strategi

Merudgift på 10-15 procent
CSR-ansvarlig i Toms Lene Hjort Lorenzen siger til Erhvervsmagasinet CSR, at Toms bruger små mængder æg i deres produkter:

”Da vi fik henvendelsen, gik vi straks i gang med at undersøge, hvad det ville betyde at stoppe med at bruge æggehvider fra burhøns, og det viste sig at være temmelig ukompliceret. Jeg regner med, at vi kan iværksætte beslutningen i løbet af et par måneder, og at det kommer til at give os en merudgift på æggehvider, som vi importerer fra England, på 10-15 procent”.

Den overordnede strategi på plads
Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis siger om Toms:

”Det er imponerende flot, at det kan gå så stærkt. Virksomheden har tydeligvis gjort sit forarbejde godt”.

Lene Hjort Lorenzen forklarer, at initiativet passer godt ind i Toms overordnede strategi, som pålægger virksomheden løbende at kigge på miljømæssige og sociale forbedringer.

”Det står i vores mission, at vi konstant skal holde øje med vores forsyningskæde. Og dette projekt er alt andet lige betydeligt nemmere at gå til end vores store arbejde med sporbarhed og standarder for kakaobønner”, siger Lene Hjort Lorenzen.

Vil være mere udfarende
Dyrenes Beskyttelse har skelet til England og til dyreværnsorganisationernes dér:

"Vi har justeret vores strategi og vil lige som dyreværnsorganisationerne i England fremover være mere udfarende og prøve at påvirke detailhandelen og producenterne”, siger direktør Britta Riis.

Det seneste eksempel fra England er, at dyreværnsorganisationer fik McDonals til at skifte over til mere bæredygtigt svinekød.

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere