Højtflyvende CSR som både passion og konkurrencefordel

TP Aerospace opererer i en branche, hvor CSR ikke for alvor har fået fodfæste endnu, og derfor giver virksomhedens arbejde på området dem en ”edge” i forhold til konkurrenterne. Samtidig er det noget man brænder for og håber vil inspirere andre.

CEO for TP Aerospace, Peter Lyager, har som leder en personlig passion for CSR og ser store muligheder i sin virksomheds strategi på området. Foto: TP Aerospace.

22.09.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Markedet for hjul og bremser til kommercielle fly er globalt og ligesom resten af luftfartsindustrien er det en sektor i vækst. En af de virksomheder, som med størst succes har formået at skabe sig en plads på feltet i løbet af de seneste år, er danske TP Aerospace.

Læs også: CSR i SMV’er skal ikke bare ses som en moralsk forpligtelse

Siden grundlæggelsen i 2009 er selskabet vokset til omkring 200 medarbejdere og kontorer adskillige steder rundt omkring i verden. Det er en vækst man forventer vil fortsætte i de kommende år, og i den forbindelse har man gjort sig nogle tanker om, hvordan man vokser, som bl.a. går på at kunne bevise sit ansvar som virksomhed, fx når det kommer til det miljømæssige og sociale aftryk.

For at understrege sit engagement på området, har TP Aerospace for nylig tilsluttet sig UN Global Compact, og generelt er arbejdet med ansvarlighed noget, der fylder meget i virksomheden, fortæller den ene af stifterne.

”CSR er en personlig passion for mig som leder, så det har altid ligget i kortene, at det skal være noget, vi vil arbejde med, og med vores engagement i Global Compact viser vi, at det her er noget, vi tager seriøst, og som skal være en integreret del af forretningen”, siger CEO Peter Lyager, der sammen med medgrundlægger Thomas Ibsø sidder i virksomhedens executive board, og selv skrev brevet til UNGC.

TP producerer ikke nyt udstyr, men sætter i stedet gamle komponenter, her bremser, i stand og sælger dem videre. Foto: TP Aerospace.

CSR skal vokse med virksomheden
TP Aerospace blev i foråret solgt til en kapitalfond for en anslået pris på mindst 500 mio. kr., og over den kommende tid er planen, at organisationen skal vokse 20-30 procent om året, samtidig med at CSR-indsatsen skal vokse i takt med selskabet. Det er ikke alene en strategi, som man arbejder med af hensyn til det omkringliggende samfund, men også en tilgang, man ser en klar konkurrencefordel i.

”Når vi, som en del af vores vækststrategi, i stigende grad vil satse på nogle af de større aktører på markedet, så vil vores CSR-arbejde også være en fordel. Potentielle storkunder som Lufthansa og Air France har selv omfattende CSR-strategier, og dem kan vi kæde vores indsats sammen med, og dermed give os en edge. Så på den måde er jeg ikke i tvivl om, at vores arbejde på det her område vil give resultat på bundlinjen.”

Læs også: ”Hvad man går glip af? Tocifret vækst for eksempel”

Det skyldes i høj grad, at man fra hovedkvarteret i Hvidovre ikke oplever, at CSR og især den strategiske tilgang til at arbejde med ansvarlig virksomhedsadfærd, har fået sit fodfæste blandt andre virksomheder i tilsvarende størrelse i branchen. Derfor kan TP’s arbejde give dem ”noget omtale, som andre ikke får”, som Peter Lyager siger.

Jeg er ikke i tvivl om, at vores arbejde på det her område vil give resultat på bundlinjen

Peter Lyager

Selve processen med at strukturere CSR-arbejdet har taget sit udgangspunkt i TP Aerospaces forretningsmodel, som i sig selv er et naturligt fundament. Virksomheden har således ikke nogen produktion selv, derimod er forretningen baseret på køb og istandsættelse af brugt materiel og dermed en forlængelse af disse produkters levetid, hvilket sparer store mængder ressourcer.

Formalisere processer
På den baggrund er de indledende manøvrer da også baseret på virksomhedens aktuelle drift og de initiativer, der allerede er i gang, forklarer Corporate Responsibility Manager Julie Løkkegaard.

”Her i starten har arbejdet handlet om at få formaliseret nogle processer og sætte ord på de ting, vi gør i forhold til at drive en ansvarlig forretning. Det omfatter bl.a. at få lavet en gapanalyse ved at kigge ned i alle afkroge af vores forretning og sammenligne disse med de globale minimumsstandarder, der er for ansvarlig virksomhedsadfærd”, siger hun, og peger på medlemskabet af Global Compact og FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv som ”et bagtæppe for alt hvad vi gør”.

Den konkurrencefordel, Peter Lyager er inde på, og som han bemærker også er vigtig i forhold til at fastholde og motivere medarbejdere, ser Julie Løkkegaard ligeledes et stort potentiale i. TP Aerospace deltager således ofte i fagmesser, brancheevents og lignende rundt omkring i verden, og her er ansvarlighedsindsatsen noget, der kan bruges direkte i salgsarbejdet.

”Vi ser dette som en del af vores brand, så det er helt sikkert noget vi vil kommunikere, når vi er ude og tale med potentielle kunder. Dem, der handler med os, skal vide, at de får en ekstra service gennem vores CSR-arbejde; eksempelvis kan de finde tryghed i at der bliver gjort en stor indsats for at de ikke bliver overrasket af en dårlig sag om f.eks. en miljøskadelig proces eller mangel på ansvar for et givent område,” siger hun.

Brugte dæk i forskellige størrelser venter på nye ejere. Foto: TP Aerospace.

Vil gerne inspirere andre
Specifikke CSR-krav fra kunderne er ikke noget, TP oplever særlig meget af endnu, men det er noget man regner med vil ændre sig, ikke mindst efterhånden som nærmer sig større klienter som dem, Peter Lyager nævner.

Derfor er virksomheden også spændte på, hvordan strategien vil blive modtaget, og om man kan skabe noget opmærksomhed omkring tankegangen. For som Julie Løkkegaard siger:

Læs også: Opskriften på bæredygtighed i SMV’er: start småt, synligt og konkret

”Branchen er meget reguleret når det kommer til kvalitet, compliance og miljømæssige forhold, men vi ser gerne at man ser på ansvarlighed på andre parametre. Vi vil gerne være med til at drive en forandring og skabe mere bevidsthed på området”.

TP Aerospace har benyttet CSR.dk-partneren CSR-rådgivning.dk i udviklingen af deres arbejde med CSR.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense