Red Barnets nyeste forandringspartner Lidl støtter det vigtige arbejde for børn i udsatte positioner
Lidl Danmark og Red Barnet har indgået et flerårigt partnerskab med fokus på at øge trivslen for børn og familier, der lever i fattigdom. Det skal ske ved at give dem positive oplevelser i trygge fællesskaber via Red Barnets sociale aktiviteter rundtomkring i landet.
Varige og vigtige forandringer for børn i udsatte positioner. Det er en del af Red Barnets mission og DNA. Og den dagsorden er Lidl gået med på. Som forandringspartner for Red Barnet vil Lidl være med til at hjælpe de børn, som har allermest brug for det. Det sker ved at støtte Red Barnets arbejde for at skabe positive fællesskaber, hvor børn og familier i udsatte positioner i Danmark kan opleve glæde og socialt samvær på for eksempel ferielejre og i oplevelsesklubber.
Red Barnet vil afskaffe børnefattigdom i Danmark
I Danmark lever over 47.000 børn i fattigdom. Det er børn, der lider store afsavn. Nogle mangler varmt fodtøj, når det er koldt, mens andre sjældent eller aldrig deltager i fritidsaktiviteter eller kommer på ferie. Ofte kan manglen på penge betyde, at basale fornødenheder som daglige måltider eller en madpakke til skolen ikke bliver prioriteret. For når økonomien er presset, er det ekstra svært at få en dagligdag til at hænge sammen og for eksempel få råd til sunde fødevarer.
Kundernes pant bliver til oplevelser for børn
Gennem en række forskellige donationer og aktiviteter i Lidls butikker vil Lidl løbende rejse midler, som bidrager til at skabe en bedre og sundere hverdag for børn og familier i fattigdom – både nationalt og lokalt. Samarbejdet er allerede godt i gang. I 63 af Lidls butikker har kunderne mulighed for at donere deres flaskepant til Red Barnet og på den måde give børn i udsatte positioner gode oplevelser i deres lokalområde. Desuden har Lidl blandt andet doneret over 2300 ammepuder til Red Barnets genbrugsbutikker og småbørnsklubber.
Partnerskaber er helt afgørende
Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, glæder sig over partnerskabet.
“I Red Barnet kæmper vi hver eneste dag for at skabe positive forandringer i børns liv. For at ingen børn skal vokse op med fattigdom, ensomhed og følelsen af at være udenfor. Vi er så glade for, at Lidl har valgt at bakke op om det arbejde. Samarbejdspartnere som Lidl er afgørende for, at vi kan være der for børnene,” siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Fokus på det nære og lokale
Lidls over 150 butikkers placering i hele landet og den daglige store kundekontakt giver Lidl helt unikke muligheder for at gøre opmærksom på børn i udsatte positioner, der lever i fattigdom. Blandt andet gennem initiativer som donationer via pantautomaterne. Her er der samtidig mulighed for at aktivere Red Barnets over 60 lokalforeninger, hvor de dårligst stillede børn rundtomkring i Danmark kan få gode oplevelser gennem Red Barnets sociale aktiviteter som familieoplevelsesklubber og ferielejre.
“Lidl ønsker at engagere sig i samfundet og være aktiv i dialogen om hvordan vi skaber bæredygtige sociale forandringer, som gør en forskel for både mennesker og samfund. Gennem et langsigtet tæt samarbejde med Red Barnet, har vi mulighed for skabe positive forandringer for børn og familier, som lever i fattigdom i Danmark,” siger Jens Stratmann, administrerende direktør i Lidl Danmark.