Storbritannien forbyder reklamer fra flere olieselskaber
Flere reklamer fra Shell, Petronas og Repsol er nu blevet taget ned, fordi de ifølge Storbritanniens reklametilsyn mangler essentiel information om forretningernes klimabelastende aktiviteter.
En række reklamer fra energigiganterne Shell, Petronas og Repsol er nu blevet bandlyst i Storbritannien, fordi de vurderes til at indeholde vildledende informationer om selskabernes eller deres produkters overordnede klimamæssige aftryk.
Det skriver mediet ESG Today.
Det er landets reklametilsyn Advertising Standards Authority (ASA), der har afgivet vurderingen på baggrund af en plakat, en tv- og YouTube-reklame fra Shell, endnu en tv-reklame fra Petronas og en onlineannonce fra Repsol.
”I dag (onsdag, red.) blev der offentliggjort tre vigtige afgørelser om ”grønne” eller klimamæssige påstande. Vi har stadfæstet klager mod Shell, Petronas og Repsol for reklamer eller annoncer, som fremsatte vildledende påstande om reduktion af deres CO2-udledning eller fremmelse af grøn energi”, siger Donna Castle, kommunikationsdirektør hos ASA, i forbindelse med afgørelsen.
Læs også: AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
Mangler information og kontekst
Ifølge ESG Today havde reklamerne fra Shell blandt andet påstande om, at 1,4 millioner hjem i Storbritannien bruger 100 procent vedvarende energi fra selskabet og indeholdt såkaldte taglines med ordene ”Storbritannien er KLAR til Renere Energi”.
Men ifølge ASA, giver annoncerne ”et overordnet indtryk af, at en betydelig del af Shells forretning består af lav-udledende energiprodukter, mens information omkring denne del af forretningen i relation til de øvrige aktiviteter burde være inkluderet”.
Repsol-annoncen sagde blandt andet, at den spanske virksomhed ”udvikler biobrændsler og syntetisk brændstof for at opnå net-nul udledning”, mens markedsføringen fra malaysiske Petronas påstod, at selskabet ”havde begyndt at opnå en forståelse for at blive en progressiv energi og løsningspartner” efter at have indset, at de er blevet en del af ”naturens problem”.
På lige fod med Shell-vurderingen mener ASA, at Repsol og Petronas også har undladt essentiel information om forretningernes yderligere aktiviteter og kontekst.
”Grøn omstilling kan ikke lykkes uden oplysning”
ESG Today har kontaktet de tre energigiganter for at få en kommentar på ASA’s vurderinger. Her fortæller en unavngiven talsperson for Shell, at man er uenig i afgørelsen, og at den potentielt kan sløve Storbritanniens rejse mod vedvarende energi.
Læs også: Rapport: Alternativ kilde kan opvarme hundredvis af boliger
”Folk er allerede godt klar over, at Shell producerer den olie og gas, de er afhængige af i dag. Men, hvad mange ikke ved, er, at vi også investerer massivt i lav- og nuludledende energi, og at vi bygger et af landets største netværk af ladestandere. Den grønne omstilling kan ikke lykkes, hvis folk ikke er opmærksomme på de alternativer, der er til rådighed for dem”, lyder det i udtalelsen.
Talpersoner fra Repsol og Petronas ytrer også uenighed i ASA’s afgørelse og fremhæver hver især de tiltag og planlagte implementeringer, der skal til for at gøre forretningerne grønnere.
- HCL