Danske forbrugere i ny undersøgelse: 8 ud af 10 mener, vi skal beskytte havet til fremtidige generationer

Ny undersøgelse foretaget på vegne af MSC (Marine Stewardship Council) kortlægger danskernes forbrug af fisk og vores holdninger til blandt andet miljøets udfordringer og bæredygtigt fiskeri.

Foto: Magnus Klitten Fotografi.

Undersøgelsen fra MSC bekræfter, at danskerne elsker fisk. Pris, smag og bæredygtighed er blandt de vigtigste faktorer når vi står ved køledisken, og så er forbrugerne mest bekymrede for plastaffald og overfiskning, i en grad så 2 ud af 3 danske forbrugere mener, vi kun bør spise fisk fanget af bæredygtigt fiskeri.

Danskerne er glade for at spise fisk og skaldyr og faktisk svarer hele 72%, at de enten holder af eller holder meget af at spise fisk. På landsplan har 82% således købt fisk inden for de seneste to måneder. Ser man alene på Midtjylland er tallet helt oppe på 85% og i København er det 84%. I Nordjylland er der længst mellem indkøb af fisk, og her er det kun 74% der har købt fisk inden for de seneste to måneder. .

”På trods af at pris vægter lidt højere end bæredygtighed ser vi en øget bevidsthed omkring bæredygtig fisk og skaldyr og en stigning i antallet af forbrugere som mener, at vi bør skifte til mere bæredygtige fiskearter. Lidt flere svarer også, at de køber miljømærket fisk og skaldyr i forhold til for 2 år siden” siger Majken Møller, kommunikations- og marketingchef hos MSC i Danmark.                                                      

Forurening og overfiskning bekymrer forbrugerne mest
Når man spørger forbrugerne hvilke trusler mod havet, der bekymrer mest, peger 68% på den stigende mængde plastaffald i havet og 47% peger på overfiskning pga. udsigten til faldende fiskebestande. Hver fjerde forbruger (25%) frygter klimaforandringernes påvirkning af havet.

65% mener vi skal være parate til at skifte til en anden fiskeart, hvis den er mere bæredygtig
Forbrugernes røst er meget tydelig. 8 ud af 10 mener, at vi skal beskytte havet, så der også er fisk til fremtidige generationer, og hele 69% mener, at vi kun bør spise fisk fanget af bæredygtigt fiskeri. Videnskaben og NGO’erne er ifølge forbrugerne de mest succesfulde aktører i kampen for at beskytte havet. Samtidig ses en markant stigning i antallet af forbrugere som mener, at forbrugerne, fiskerierne, detailkæderne og større firmaer spiller en vigtig rolle i at beskytte verdenshavene ifht. undersøgelsen i 2016.      

Flere forbrugere genkender den blå fisk                                                                                                                   
Der er sket en positiv udvikling i kendskabsgraden som er steget med knap 20%. I 2016 svarede 36% af de adspurgte, at de genkender MSC’s logo med den blå fisk, og i årets undersøgelse er tallet steget til 43%.  Majken Møller, kommunikations- og marketingchef hos MSC i Danmark siger: “Det er rigtig positivt, at mange flere danskere i dag genkender den blå fisk, når de køber ind til aftensmaden og at de anerkender, at man som forbruger kan gøre en forskel og sikre fisk til fremtidige generationer.”

MSC starter i næste uge (u.36) en stor landsdækkende kampagne i Danmark med fokus på den blå fisk og bæredygtigt fiskeri.

08.06.2023Marine Stewardship Council

Sponseret

Stop for overfiskeri kan hjælpe med at tackle underskud af næringsstoffer for millioner af mennesker verden over

14.11.2022Marine Stewardship Council

Sponseret

MSC giver Årets Guldfisk til LETZ SUSHI for arbejdet med at fremme bæredygtig fisk og skaldyr i restaurantverdenen.

25.10.2022Marine Stewardship Council

Sponseret

Ny MSC-fiskeristandard vil drive fremskridtet inden for bæredygtigt fiskeri, siger CEO

13.10.2022Marine Stewardship Council

Sponseret

MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

20.09.2022Marine Stewardship Council

Sponseret

MSC´s bestyrelse godkender enstemmigt den nye fiskeristandard

08.06.2022Marine Stewardship Council

Sponseret

Et skift i den offentlige mening giver håb om fremskridt for havet