29.09.2022 | Supply chain
Styrker 215 kvindelige kaffebønder i Kenya
Indhold fra partner Hvad er dette?
NGUVU's årlige impact-rapport er netop lanceret. Her kan du læse om, hvordan virksomheden sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og hjælper dem med at forbedre deres små kaffefarme, så de kan arbejde sig ud af ekstrem fattigdom.
Kvinderne i NGUVU har plantet nye kaffetræer på planteskolen, som de senere i år får hjem på kaffefarmene.
Den danske virksomhed NGUVU blev stiftet i 2016 med det formål at hjælpe kvindelige kaffebønder i Kenya ud af ekstrem fattigdom.
NGUVU's årlige impact-rapport er netop færdig, og her kan du læse om de forskellige initiativer, der støtter op om kvinderne, så de skridt for skridt kan forbedre kaffefarmene og dermed styrke deres små kaffeforretninger. Rapporten kan downloades nederst i artiklen. Her er nogle highlights:
- I 2022 er 215 kvinder med i NGUVU's kaffekoncept. Kvinderne er i gennemsnit 50 år, forsørger 1,87 børn/børnebørn, 91 procent er enlige og de har i gennemsnit 286 kaffetræer.
- NGUVU sikrer kvinderne en bedre betaling til tiden. I 2022 har kvinderne fået en betaling, der er 15 procent højere end markedsprisen i Meru. Kvinderne får betalingen med det samme, før kunne de vente et helt år.
- Alle kvinderne har fået træning med agronomer, så de kan forbedre kaffefarmene.
- NGUVU har uddelt 5.640 nye kaffetræer til kvinderne fra planteskolen. I 2022 har kvinderne sået 21.000 nye kaffetræer, som de får ud på farmene sidst på året. Træerne er mere modstandsdygtige over for tørke og sygdomme i området.
- NGUVU har uddelt 94 vandtanke til kvinderne ved udgangen af 2022. Kenya er de seneste år ramt af længere tørkeperioder, så vandtankene er en stor hjælp for kvinderne, der både bruger vandet til kaffetræerne og til husholdningen. Vandtankene er blandt andet doneret af medarbejdere hos Novozymes.
- NGUVU har uddelt 49 køer ved udgangen af 2022, hvilket giver kvinderne adgang til gødning og til mælk, som kan give en lille ekstra indtægt.
- Sammen med Zibra A/S har NGUVU desuden installeret håndvaske, toiletter og baderum på en lokal skole, så de kan være med til at øge sundheden blandt de 365 elever.
- Skolens inspektør fortæller desuden, at de har set en stigning i betaling af skolepenge fra kvinderne i området. De fremhæver NGUVU's arbejde som en vigtig årsag til den positive udvikling.
Bag NGUVU står Rune Sandholt, der ved Folkemødet på Bornholm i år modtog Verdensmålsprisen i kategorien "Ildsjæleprisen".
Læs mere om NGUVU's arbejde i Kenya på www.nguvu.dk.
Samfund

Dansk kaffekoncept styrker kvinder i Kenya
Kvindernes Kampdag: ”Når vi investerer i os kvinder, investerer vi i hele verden. Stærke kvinder styrker nemlig familien og lokalsamfundet”, konstaterer Naome, der er kaffebonde i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner
Supply chain
Nyt samarbejde gavner kvinder i Kenya
NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. Et nyt samarbejde med Bekkers Kaffe betyder, at kvindernes kaffebønner kan blive hældt i flere virksomheders kaffemaskiner.
Indhold fra partner
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber arbejde til kvinder i Kenya
Danske virksomheder har i år givet 2500 særlige julegaver til medarbejdere og samarbejdspartnere. De har nemlig givet kaffegaver, der er med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til kvinder i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain
Dansk kaffekoncept vokser i Kenya
Den danske virksomhed NGUVU er i gang med at få kvindelige kaffebønder i Kenya ud af gæld og ekstrem fattigdom. Snart er 200 kvinder med i kaffekonceptet – takket være en stigende interesse hos danske kaffedrikkere.
Indhold fra partner