Sværvægtere vil dele erfaringer om net zero-arbejde - også med dig
I ly af sommeren gik det nye samarbejdsprojekt ”Transform to Net Zero” i luften. Virksomheder vil hjælpe hinanden og resten af verden med at speede den proces op.
Hvad har Mærsk, Danone, Mercedes-Benz, Microsoft, Natura, Nike, Starbucks, Unilever og Wipro til fælles? For det første er de globale virksomheder. For det andet har de alle sat som mål, at de vil have netto nul udledninger af CO2 inden 2050.
Som en udløber af det sidste er de ni virksomheder nu gået sammen for at sætte skub i udviklingen mod nul. Det skal ske gennem initiativet ”Transform to Net Zero” – med CSR.dk-partner BSR som sekretariat.
Læs også: Ny rapport: CO2-neutralitet kan ikke opnås uden større energiinnovation
I en pressemeddelelse fra 21. juli 2020 fortæller virksomhederne, at de vil lave research, vejledning og implementerbare roadmaps, som kan hjælpe alle virksomheder med at blive netto nul-udledere. Resultatet af arbejdet vil være frit tilgængeligt for alle og arbejdet løber i første omgang til 2025.
Initiativet vil ud over at dele erfaringer med hinanden også gøre en indsats for at påvirke gennem dialog med politikere og finanssektoren.
De stiftende virksomheder har aftalt, at hovedprincipperne for arbejdet er:
- Fokus på transformation
- Drevet af videnskabelige og best practice data og metoder –
- Inddrage og benytte eksisterende indsatser
- Stærk governance af indsatsen og involvering af de øverste ledelseslag i deltagende virksomheder
- Deltagende virksomheder skal arbejde med et mix af indsatser i deres værdikæde
- Investeringer i innovation hører med
- Der vil blive arbejdet for at fremme politiske instrumenter og beslutninger, som hjælpe mod målet
- Deltagende virksomheder skal rapporter åbent og offentligt om deres fremskridt
- Initiativet vil inddrage hensyn til behovet for en retfærdig og bæredygtig omstilling, med fokus på marginaliserede og lav-indkomstgrupper.
Fra A.P. Møller-Mærsk siger adm. dir. Søren Skou i pressemeddelelsen:
“A.P. Møller – Mærsk har forpligtet sig på en carbon-neutral fremtid for transport og logistik. For at bidrage til Paris-aftalens mål meldte vi vores ambition om at have netto nul udledninger af CO2 inden 2050 ud tilbage i 2018. Vi har siden taget flere konkrete initiativer for at decarbonisere branchen. Det overordnede mål om at holde global opvarmning under 1,5 grader kan kun opnås gennem stærke alliancer på tværs af sektorer og virksomheder. Vi er derfor glade for at slutte os sammen med andre globale virksomheder i Transform to Net Zero-initiativet.”
Læs også: L'Oreal spiller på alle de rigtige tangenter i ny strategi
For alle deltagerne er en væsentlig motivationsfaktor, at hastigheden og vidden i omstillingen skal øges. Det lagde bl.a. Alan Jope, Unilevers CEO, ikke skjul på i sit citat:
”… Fremtidens erhvervsliv kan ikke se ud, som det gør i dag – udover decarbonisering er der brug for en fuld systemtransformation. Derfor er vi glade for at slutte os sammen med andre førende virksomheder, så vi kan arbejde sammen om at accelerere det strategiske skift der er nødvendigt for at opnå netto nul udledninger – i Unilevers tilfælde før 2039.”