Sv. Michelsen Chokolade bliver Fairtrade

Kvalitet og samarbejde med Fairtrade går hånd i hånd. Sv. Michelsen Chokolades kunder bidrager til at sikre fremtidens høst af kakao og bedre vilkår for kakao-bønderne.

Som den første – og eneste – danske chokoladevirksomhed er al kakao i chokoladen hos Sv. Michelsens Chokolade 100 procent Fairtrade.

-Gennem nogen tid har vi samarbejdet med Fairtrade og deres internationale kakao-program om at skifte til en bæredygtig kakao til vores produktion af chokolade og finde de rette kvaliteter. Nu er vi i mål, siger Nicolas Dorff, tredje generation i Sv. Michelsen Chokolade og fortsætter:

-Foruden en høj kvalitet af kakao kan vores kunder glæde sig over at hjælpe og understøtte de ofte mindre familiebrug, der lever af at dyrke vores kakao og sikre, at vi i fremtiden har bæredygtig kakao til chokoladen.

-Fairtrade indebærer, at kakaobønderne får forbedret deres levevilkår gennem vores samarbejde. De får en garanteret minimumspris på deres varer og en Fairtrade bonus, som de kan bruge til at investere i modernisering af deres landbrug eller bygge en skole, sundhedsklinik eller lignende.

-Det er fantastisk, at Sv. Michelsen Chokolade som den første chokoladeproducent herhjemme tager dette vigtige, bæredygtige initiativ om at købe al deres kakao under vores nye kakaoprogram, siger direktør for Fairtrade Jonas Giersing og fortsætter:

-Fremtiden for verdens kakaobønder, ja faktisk fremtiden for kakao som råvare, afhænger af aftaler som den her. Vi ser frem til alle de forbedringer, som Fairtrade-bønderne kan skabe i deres produktion og lokalsamfund takket være Sv. Michelsen Chokolade.

Fairtrade betyder blandt andet, at alle mellemhandlere fra kakaobonde til endelig distributør arbejder på at opfylde standarder for bæredygtig produktion og handel, blandt andet en minimumspris for råvaren plus Fairtrade bonus.

Om Fairtrade

  • Sv. Michelsens Chokolades kakao er certificeret under FSP, Fairtrade Sourcing Program. Fairtrade’s kakaoprogram fokuserer på kakao som ingrediens.
  • Fairtrade-mærket har 90 procent kendskabsgrad.
  • Fairtrade er en af de stærkeste consumer trends. Omsætningen af Fairtrade-produkter i detailhandlen steg 9 procent i 2015
  • De seneste fem år er omsætningen af Fairtrade-produkter i detailhandlen steget med 30 procent (2011-2015).

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø