Sydkoreanere lærer om CSR i Danmark
En Sydkoreansk delegation har netop besøgt Codan for at blive inspireret af den skandinaviske tilgang til CSR.
Forsikringsgiganten Codan har netop haft besøg af en sydkoreansk delegation, som ønskede at blive inspireret af den skandinaviske tilgang til CSR.
Det var CSR-chef i Codan Dorte Eckhoff, der tog i mod delegationen.
Codan og CSR
Codan har arbejdet strategisk med CSR siden 2007, hvor fokus i dag er på områderne; klima, sikkerhed og sundhed. CSR er en integreret del af forsikringsselskabets forretning, hvor fokus især er på at udvikle produkter og nye løsninger, der kan være med til at forebygge skader og ulykker hos kunderne. Samtidig forsøger Codan også at få de forebyggende budskaber bredt ud til danskerne, eksempelvis gennem trafiksikkerhedskampagner med Børneulykkesfonden eller indbrudskampagner med Politiet.
Hvad var du mest stolt af at præsentere for den sydkoreanske delegation?
Først og fremmest er jeg stolt af, at den sydkoreanske delegation havde valgt at komme forbi Codan for at blive inspireret af vores CSR-arbejde. Jeg håber, at de blev inspireret af, hvordan vi har integreret CSR i vores forretning. Fra udviklingen af nye produkter og services til den skadebehandling, vi tilbyder vores kunder, når skaden er sket. Ved at tænke CSR ind i hele vores værdikæde kan vi gøre størst mulig forskel for vores kunder, samfundet og i sidste ende også vores forretning.
Kan du give nogle eksempler på, hvordan I har integreret CSR i forretningen?
Overordnet arbejder vi strategisk med områderne klima, sikkerhed og sundhed. Især klimaområdet er vokset de senere år i takt med, at mere ekstremt vejr har ført til en eksplosiv stigning i vejrrelaterede skader hos vores kunder, primært på grund af skybrud. Derfor forsøger vi på kort sigt at hjælpe vores kunder med at håndtere det ekstreme regnvejr, eksempelvis ved at give dem rabat på husforsikringen når de installerer en højvandslukker. Derudover tilbyder vi en gratis SMS-service, der varsler kunderne, når storm eller skybrud er på vej mod deres lokalområde. Og så har vi lanceret en række videoer, der konkret viser, hvad kunderne kan gøre for at undgå vand i kælderen. På lang sigt forsøger vi også at bidrage til at vende den negative klimaudvikling, blandt andet ved at udvikle nye, klimavenlige løsninger sammen med vores leverandører og gennemføre nationale klimakampagner sammen med WWF Verdensnaturfonden.
Hvordan kan sydkoreanerne omsætte jeres CSR-arbejde til sydkoreanske forhold?
Sydkorea har ikke samme sociale sikkerhedsnet, som vi har her i Danmark. Derfor er det selvfølgelig nogle andre temaer, der er relevante for de sydkoreanske virksomheder inden for arbejdet med CSR. Men jeg tror, at den sydkoreanske delegation blev inspireret af tanken om at integrere CSR i forretningen, så man sikrer, at virksomheden bruger sine kernekompetencer til at gøre en positiv forskel hver dag. I forhold til deres arbejde med livsforsikringer kan de for eksempel bidrage til at skabe bedre ældrepleje, bedre behandling af sygdomme for udsatte grupper eller være med til at reducere Sydkoreas høje antal af selvmord.
-LA