Synergi lancerer ny kampagne: Energieffektivitet gør Danmark grønnere hurtigere
Direktør Katrine Bjerre håber, at kampagnen kan være med til at åbne de politiske beslutningstageres øjne for nødvendigheden af et effektivt energiforbrug, hvis vi skal nå vores klimamål.
Med kampagnen 'Grønnere hurtigere' søger Synergi nu at sætte fokus på, hvorfor energieffektivitet er en nødvendig brik i en hurtigere grøn omstilling.
”Et effektivt energiforbrug gemmer på et hav af lavthængende grønne frugter, der for alvor kan sætte skub i omstillingen og spille de andre grønne teknologier bedre, fordi de kan levere langt hurtigere med et effektivt energiforbrug. Faktum er, at de fleste af de energieffektive frugter lige nu bliver hængende på træerne, fordi energieffektivitet ikke i tilstrækkelig grad prioriteres politisk. Nu igangsætter vi en bred indsats for at sætte energieffektivitet på den grønne radar hos beslutningstagerne i Danmark,” siger direktør i Synergi Katrine Bjerre.
Læs også: Danfoss: Strategisk fejl ikke at fokusere på energieffektivitet
Kernen i kampagnen er klimaet og budskabet om, at de energieffektive teknologier hurtigt kan implementeres på tværs af sektorer. Men med et effektivt energiforbrug følger også en række afledte positive effekter for samfundet og den enkelte borger.
Ifølge Katrine Bjerre er det vigtigt at huske på i forsøget på at finde den hurtigste og billigste vej mod et klimaneutralt Danmark.
Læs også: Danmark er ikke længere et foregangsland for energieffektivitet
”Klimakrisen kræver, at vi handler hurtigt. Men skal den grønne omstilling lykkes, er det lige så vigtigt, at vi faktisk kan betale for den. Med energieffektivitet kan vi ikke blot omstille os hurtigere, men også langt billigere, da et lavere energiforbrug både betyder lavere energiregninger for den enkelte og et mindre behov for samfundet for udbygning af grøn energi og infrastruktur. Derudover bliver vi med et effektivt energiforbrug hurtigere uafhængige af den russiske gas og kan med et forbedret indeklima i vores bygninger opnå en højere produktivitet, færre sygedage og bedre trivsel,” siger Katrine Bjerre.
Kampagnen er udrullet og vil løbe over de næste uger.
Den indebærer blandt andet en række kampagnefilm, outdoor-annoncering flere steder i København samt i forbindelse med Folkemødet.
Kampagnen er også aktiv på web og sociale medier og på kampagnesiden grønnerehurtigere.dk, der løbende opdateres med nyheder og materiale.
- HCL