Telia vil være CO2-neutral i 2030
Teleselskabet Telia præsenterer et grønt løfte og forpligter sig på mål, der skal reducere virksomhedens klimaaftryk. Virksomheden vil være kulstofneutral i 2030 samtidig med, at der skal genanvendes så mange materialer, at der vil være nul procent spild.
Teleselskabet Telias nye bæredygtighedsmål blev officielt meldt ud i forbindelse med Telias Capital Markets Day i Stockholm den 26. marts, og gælder for alle markeder, hvor Telia er til stede.
Læs også: Sverige går foran Danmark og laver klimaneutrale brancheplaner for 2045
Hovedpunkterne i strategien handler om, at man vil være CO2-neutral i 2030, ligesom man vil øge graden af genanvendelse til et niveau, der reducerer spildet af materialer til nul.
Med de nye målsætninger ønsker Telia aktivt at bidrage til den grønne omstilling, som i stigende grad optager forbrugere, medarbejdere, virksomheder og politikere.
”Vi vil være en del af løsningen – ikke bare en mindre del af problemet. Derfor har vi sat ambitiøse mål. Vi tager ansvar for at bidrage til den grønne omstilling gennem de digitale løsninger, der er rygraden i vores forretning, og som samtidig kan adressere en række af de klimaudfordringer”, siger administrerende direktør i Telia Danmark, Morten Bentzen.
Telia vil som noget af det første igangsætte analyser, der skal give en dybere indsigt i, hvor de største klimasyndere er. Herefter skal der lægges planer for, hvordan de kan omdannes til bæredygtige alternativer.
Derudover vil Telia stille større krav til selskabets mere end 30.000 leverandører. Telia arbejder således på en ’green list’, som betyder, at leverandører til Telia skal udvise bæredygtig adfærd og have en bæredygtig profil.
Sammenhæng mellem sund fornuft og forretning
Konkret betyder de nye mål et øget fokus på at integrere bæredygtighed endnu dybere i måden at drive forretning på. Fremover skal der sættes mål for bæredygtighed på samme måde, som der sættes finansielle mål. Det betyder også, at virksomhedens topledelse vil blive målt på, hvorvidt de lever op til ambitionerne.
”Bæredygtighed er allerede en integreret del af forretningen, og bliver det i endnu højere grad med vores nye mål for 2030. Jeg ser absolut ingen modsætning mellem at tage ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling og drive en sund forretning”, forklarer Morten Bentzen og tilføjer:
”Den reduktion af CO2-udslippet, som vi allerede har foretaget, har samtidig sparet os for et tocifret millionbeløb. Så også ud fra et forretningsperspektiv er det fornuftigt at vurdere bæredygtige alternativer alle steder i værdikæden”.
Telia anerkender, at målene ikke kan opfyldes fra den ene dag til den anden, og mener, at medarbejderne spiller en afgørende rolle.
Læs også: Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler
”Den interne mobilisering af vores medarbejdere er afgørende for at vi lykkes med de ambitiøse mål. Deres kreativitet og engagement bliver medvirkende til at vi skaber gode løsninger, der kan få os i mål. Lige nu er alt i spil, men det er klart, at vi kan rykke, når 20.000 medarbejdere i højere grad tænker og handler bæredygtigt”, lyder meldingen fra den administrerende direktør.
- SDN