Telia vil være CO2-neutral i 2030

Teleselskabet Telia præsenterer et grønt løfte og forpligter sig på mål, der skal reducere virksomhedens klimaaftryk. Virksomheden vil være kulstofneutral i 2030 samtidig med, at der skal genanvendes så mange materialer, at der vil være nul procent spild.

Det svenske teleselskab Telia har opsat klimamål for 2030, hvor virksomheden både vil være kulstofneutral og anvende genbrugsmaterialer..

29.03.2019

CSR.dk

Hovedpunkterne i strategien handler om, at man vil være CO2-neutral i 2030, ligesom man vil øge graden af genanvendelse til et niveau, der reducerer spildet af materialer til nul.

Med de nye målsætninger ønsker Telia aktivt at bidrage til den grønne omstilling, som i stigende grad optager forbrugere, medarbejdere, virksomheder og politikere.

”Vi vil være en del af løsningen – ikke bare en mindre del af problemet. Derfor har vi sat ambitiøse mål. Vi tager ansvar for at bidrage til den grønne omstilling gennem de digitale løsninger, der er rygraden i vores forretning, og som samtidig kan adressere en række af de klimaudfordringer”, siger administrerende direktør i Telia Danmark, Morten Bentzen.

Telia vil som noget af det første igangsætte analyser, der skal give en dybere indsigt i, hvor de største klimasyndere er. Herefter skal der lægges planer for, hvordan de kan omdannes til bæredygtige alternativer.

Derudover vil Telia stille større krav til selskabets mere end 30.000 leverandører. Telia arbejder således på en ’green list’, som betyder, at leverandører til Telia skal udvise bæredygtig adfærd og have en bæredygtig profil.

Sammenhæng mellem sund fornuft og forretning
Konkret betyder de nye mål et øget fokus på at integrere bæredygtighed endnu dybere i måden at drive forretning på. Fremover skal der sættes mål for bæredygtighed på samme måde, som der sættes finansielle mål. Det betyder også, at virksomhedens topledelse vil blive målt på, hvorvidt de lever op til ambitionerne.

”Bæredygtighed er allerede en integreret del af forretningen, og bliver det i endnu højere grad med vores nye mål for 2030. Jeg ser absolut ingen modsætning mellem at tage ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling og drive en sund forretning”, forklarer Morten Bentzen og tilføjer:

”Den reduktion af CO2-udslippet, som vi allerede har foretaget, har samtidig sparet os for et tocifret millionbeløb. Så også ud fra et forretningsperspektiv er det fornuftigt at vurdere bæredygtige alternativer alle steder i værdikæden”.

Telia anerkender, at målene ikke kan opfyldes fra den ene dag til den anden, og mener, at medarbejderne spiller en afgørende rolle.

Læs også: Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler

”Den interne mobilisering af vores medarbejdere er afgørende for at vi lykkes med de ambitiøse mål. Deres kreativitet og engagement bliver medvirkende til at vi skaber gode løsninger, der kan få os i mål. Lige nu er alt i spil, men det er klart, at vi kan rykke, når 20.000 medarbejdere i højere grad tænker og handler bæredygtigt”, lyder meldingen fra den administrerende direktør.

- SDN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle