Tema: Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?
En fremtid uden vækstfokus. Den idé har buldret i horisonten i en rum tid, men aldrig har horisonten været så tæt på hverdagen som nu. CSR.dk undersøger de første bud på svar.
Det er ikke første gang, nogen har sagt det. At det allestedsnærværende fokus på økonomisk vækst ikke kan fortsætte. Men fra at have været et ekstremisternes kampråb, kan man efterhånden høre det fra flere og flere repræsentanter indefra det etablerede system.
Det er forskerne, der som superøkonomen og tidligere økonomisk vismand Peter Birch Sørensen, de senere år har bevæget sig over på forskningsfeltet økologisk økonomi, fordi ”Vi må forstå, at økonomien er et undersystem indlejret i naturen, og at det sætter grænser for væksten,” som han tidligere har sagt til Information.
Det er FN-systemet, f.eks. i en statusrapport baseret på seks års global efterforskning, begået af den særlige FN-rapportør på menneskerettigheder og fattigdom, Olivier De Schutter; som udkom i julis første dage i år. Kritik og alternativerne i denne kan man læse om i artiklen ”Hvad er målet? Hvad bør det være?” i dette tema.
Men også virksomhedskonsulenter er begyndt at efterlyse andre og bedre målsætningr. Fordi de i stigende grad oplever, at deres kunder i fortrolige øjeblikke fortæller, at deres virksomhed ikke kan nå sine klimamål – og at der ikke er flere håndtag at dreje på inden for den eksisterende forretningsmodel. Som f.eks. fører til, at man de seneste måneder har kunnet se virksomheder trukket deres hidtidige klimamål tilbage, heriblandt giganter som Unilever og Shell, mens Google lige så stille holdt op med at kalde sig carbon neutral og Volkswagen flyttede baseline og deadline for sine reduktionsmål.
Artikler i temaet: hvorfor og ideer til hvordan
I temaet, ”Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?”, undersøger CSR.dk, hvad samtalen om opgøret om vækst handler om i dag, og hvad virksomhederne skal diskutere, når de leder efter nye virkemidler i deres arbejde med at reducere negativ og optimere positiv impact. Og ikke mindst hvad rådgivere og bæredygtighedsteams kan gøre, for at få flere af denne type diskussioner på bordet.
Temaets første uge bidrager med artiklen ”Hvad er målet? Hvad bør det være?” om ovennævnte Olivier De Schutters rapport, som afviser argumenterne om det gode ved vækst og peger i retning af nye fikspunkter for fremtiden.
Ideer til virksomheder kommer bl.a. i artiklen ”Vi er nødt til at tale om forretningsmodeller”. I den har CSR.dk bearbejdet manuskriptet til en keynote på årets Børsen Bæredygtig Summit, hvor rådgivningsvirksomheden Nordic Sustainability tog fat i, hvad compliance-arbejde ikke giver os, og hvad der er brug for at lægge ovenpå denne indsats for at skabe den forandring, der er nødvendig. For at holde os væk fra de værste af klimascenarierne og for at virksomhederne forbereder sig og holder sig relevante i den transformationsproces.
I de næste uger vil temaet i flere artikler udfolde andre råd til virksomheder.
F.eks. har CSR.dk interviewet Oscar Haumann fra the postgrowth guide/konsulenthuset Abel, som gennem de seneste år sammen med sin co-founder Mads Felthus har udviklet guides og koncepter til at tale om virksomhedsdrift henimod og på den anden side af det traditionelle vækstbegreb. Artiklen kommer bl.a. ind på forskelle på vækst og skalering, myten om lækage og rebound-effekter.
Desuden kommer en artikel om, hvordan man får ledelsessamtalen drejet i retning af de svære overvejelser om nye forretningsmodeller. Den samler op på konklusionerne fra den nyeste bog fra John Elkingtons hånd. Han er, som nogle måske husker, en af CSR.dk’s helte og har siden 1980’erne konceptualiseret og rådgivet virksomhederne i deres arbejde med ansvar for miljø og mennesker. Den nye bog hedder ”Tickling Sharks – how we sold business on sustainability”, og samler op på forfatterens mere end 40 års arbejde med at påvirke virksomhedsledere til at tage beslutninger, de helst ville være fri for.
God læselyst!