Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Der er forretningsfordele i bæredygtige initiativer. Men hvilke initiativer, skal din virksomhed tage, og hvad kræver det af ledelsen?

Morten Lehmann, CSR-chef for Dansk Erhverv, og Sandja Brügmann, underviser i bæredygtighed, giver gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke mere bærdygtighed ind i forretningen. .

31.08.2017

Stine Bjerre Herdel, CSR.dk

Lidl gør det, H&M gør det, Sticks&Sushi gør det, Aarstiderne gør det, Irma gør det, og mange, mange andre virksomheder i verden gør det: De tager initiativer i forretningen, der går i en mere bæredygtig retning - og de tjener penge på det. Faktisk er det kun et spørgsmål om tid, før alle virksomheder i et eller andet omfang er nødt til at tænke emner som socialt ansvar, miljø og klima ind i deres forretningsmodel. 

Det synspunkt kommer til udtryk i udtalelser fra en lang række globale virksomheder - og det støttes også herhjemme af blandt andre Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv og Sandja Brügmann, som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder. Hun er også Managing Director for The Passion Institute, hvor hun rådgiver virksomheder internationalt omkring bæredygtig forretningsstrategi og fremtidens ledelse. Herunder The Body Shop, Spier og Promote Iceland.

Tilsammen har de en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. 

1: Fokusér indsatsen
Man kan ikke sætte ind alle steder. Og det skal man heller ikke! Vær bevidst om din virksomheds værdier og udvælg derfra indsatsområder, der afspejler det, du oprigtigt som leder og virksomhed har passion for. Sæt ind på de specifikke områder og vær ambitiøs med altid at forbedre dig og kræve det samme af dit team. Gør det bedre, mere raffineret og øg den positive værdi, der skabes virksomheds-, samfunds- og brand mæssigt hvert år. Når I har de enkelte områder helt kørt i stilling, uden at slække på speederen og ambitionerne og læringen, så udvid med de næste områder.

Et eksempel på indsatser på forskellige områder er Bornholms Mosteri, som er en social virksomhed. 70-80 procent af deres ansatte er socialt udsatte, som ikke kan holde til et normalt job. Oven i det har de valgt at bruge økologiske råvarer. Det er de to ting, de har valgt at være stærke til - samt deres mostproces selvfølgelig. Virksomheden har udvalgt store indsatsområder, der passer til de fundamentale værdier i kernen af virksomheden, og de gør en dokumenteret forskel. 
Sandja Brügmann

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
"Beslutningen om at arbejde med bæredygtighed skal tages på højeste strategiske niveau, dvs. af bestyrelsen og/eller topledelsen. Man kan som mellemleder godt tage initiativer omkring bæredygtighed, som kan inspirere resten af organisationen. Men reel 'impact' får du først, hvis det kommer helt fra toppen."
Sandja Brügmann 

3: Definer mål og kommuniker om dem
"Mål og milepæle kan synliggøre resultater internt og eksternt og vise, at virksomheden er på vej. Kommuniker om indsatsen, også selvom I ikke er i mål. Det kan godt være, I ikke er perfekte, og at I får det at vide - men det er min erfaring, at man sjældent taber på det. Tværtimod oplever mange virksomheder, at de får lettere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere og flere mulige samarbejdspartnere". 
Morten Lehmann

4: Fokuser på det, du gør bedre
“Hullerne-i-osten-synsvinklen skal vi virkelig lære at pakke væk her i Danmark, hvis vi som ledere og samfund vil bidrage til den positive og bæredygtige fremgang! Det vigtige er, at vi måler os i forhold til vores egen indsats: Er vi bedre i dag, end vi var i går? Det er et ‘winner mindset’ at italesætte og fejre fremgang og ny læring, i stedet for at have fokus på alt det, vi endnu ikke kan. Motivation og selvværd opstår, når man rent faktisk ser og bliver anerkendt for den store indsats fremgang kræver.

5: Lær at sige “vi er på vej”
Der er en stor interesse for bæredygtige forretningsmodeller, men der er også lang vej endnu, før vi er i mål med det. Men et af de første skridt er at sige, at "vi er på vej". Det gælder også for din virksomhed og for dig som leder.
Morten Lehmann

Måske vil du få kritik for, at dit initiativ ikke er "nok", og det skal du kunne leve med. Når jeg underviser, arbejder jeg med teorien om "shame resilience" - altså hvordan man som leder håndterer den "skam", det kan udløse, når man får kritik. Lær at stå ved den uperfekte proces, kommuniker om den - og fortsæt det gode arbejde. Vi lærer hele tiden, og en god leder er altid nysgerrig og åben for læring. 
Sandja Brügmann

6: Eksperimentér, mens du drifter
Hvis du er bekymret for, om det her nu også er en god ide, så test det. Kør dit kerneprodukt videre for nu, uden at du ændrer på noget. Men samtidig skaber du et "sidespor" i forretningen. Tillad en eksperimenterende fase, hvor du tester de initiativer, du gerne vil tage.

Luk samarbejdspartnere ind fra andre verdener, som kan hjælpe dig med at tænke kreativt. Innovation og nye ideer kommer ofte med input udefra. Her er Danske Bank et udmærket eksempel. Da MobilePay skulle udvikles, vidste man, at Danske Banks kultur ville være for ødelæggende i forhold til den innovation og kreativitet, der skulle bruges for at udtænke MobilePay. Derfor valgte Danske Bank at skabe et innovationsrum til opgaven væk fra resten af virksomhedens kultur.
Sandja Brügmann

7: Tænk langsigtet - også mens det koster
Tænke globalt, systemisk og langsigtet. Det kræver, at vi giver slip på kontrollen, og de gamle udslidte ledelses- og forretningsformer, og får aktiveret vores mod til at turde eksperimentere og afprøve noget andet og helt nyt. Tag fx Unilevers CEO Paul Polman, som har italesat en forretningsstrategi, der skiller sig af med alle kortsigtede brands i Unilevers portefølje, og fremover bliver der kun satset på de langsigtede visionære brands. Og i LEGO har man skabt LEGO Sustainable Materials Centre og afsat 1 milliard kr. til at forske miljøvenlige materialer at lave legoklodser af.

Al transformation og forandring tager tid, og derfor skal der tænkes langsigtet nu, hvis Danmark vil være med fremme blandt de nationer, der virkelig rykker den bæredygtige agenda. 
Sandja Brügmann

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
Hvis du som leder sidder fast i traditionelle ledelsesmetoder, hvor du primært fokuserer på at tjene penge ved at “folk producerer for dig”, så udnytter du faktisk ikke dine medarbejderes kapacitet. Dvs., at du kaster penge ud ad vinduet. Bæredygtighed er også at lede på en ny måde, der skaber mening, trivsel og livsglæde helt ind i kernen af det at være menneske. For når du gør det, så sætter du også dine medarbejderes ressourcer - og dermed innovationsevne og kreativitet - fri. Det er godt for det enkelte individ, men så sandelig også for virksomhedens effektivitet og energiniveau.

Men mange ledere er vant til kun at blive målt på den økonomiske bundlinje. For sådan har det altid været. Så det kan være svært at skulle bruge ressourcer på at gøre noget andet, og det kræver mod at flytte fokus. Det kræver en opgradering af vores ledelsesforståelse og -redskaber.
Sandja Brügmann

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
Hvis der var ét budskab, jeg gerne ville have igennem til det danske erhvervsliv, så er det at: Der ligger for 12 billioner dollars i forretningsmuligheder i at være med til at redde planeten. Så det, vi skal blive dygtige til i Danmark, er at blive de ledere, der kan tænke bæredygtige forretningsmodeller. De modige, pissedygtige ledere, som skaber forretningsvækst ved at være de bedste FOR verden ikke de bedste I verden. 
Sandja Brügmann

Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 
Men først og fremmest kræver et bæredygtigt initiativ, at du faktisk mener det, du gør. Fordi gode medarbejdere har sjældent svært ved at få job - og det skal være med noget, de er stolte af at fortælle om. Noget, de kan stå på mål for etisk og moralsk. 
Kim Rahbek, direktør i Sticks ‘n Sushi

Føler du ikke, du er helt færdig med emnet endnu? Så læs også artiklen om, hvordan Sticks ‘n Sushi har fået bæredygtiged ind i organisationens DNA og forretning

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online