Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Der er forretningsfordele i bæredygtige initiativer. Men hvilke initiativer, skal din virksomhed tage, og hvad kræver det af ledelsen?

Morten Lehmann, CSR-chef for Dansk Erhverv, og Sandja Brügmann, underviser i bæredygtighed, giver gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke mere bærdygtighed ind i forretningen. .

31.08.2017

Stine Bjerre Herdel, CSR.dk

Lidl gør det, H&M gør det, Sticks&Sushi gør det, Aarstiderne gør det, Irma gør det, og mange, mange andre virksomheder i verden gør det: De tager initiativer i forretningen, der går i en mere bæredygtig retning - og de tjener penge på det. Faktisk er det kun et spørgsmål om tid, før alle virksomheder i et eller andet omfang er nødt til at tænke emner som socialt ansvar, miljø og klima ind i deres forretningsmodel. 

Det synspunkt kommer til udtryk i udtalelser fra en lang række globale virksomheder - og det støttes også herhjemme af blandt andre Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv og Sandja Brügmann, som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder. Hun er også Managing Director for The Passion Institute, hvor hun rådgiver virksomheder internationalt omkring bæredygtig forretningsstrategi og fremtidens ledelse. Herunder The Body Shop, Spier og Promote Iceland.

Tilsammen har de en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. 

1: Fokusér indsatsen
Man kan ikke sætte ind alle steder. Og det skal man heller ikke! Vær bevidst om din virksomheds værdier og udvælg derfra indsatsområder, der afspejler det, du oprigtigt som leder og virksomhed har passion for. Sæt ind på de specifikke områder og vær ambitiøs med altid at forbedre dig og kræve det samme af dit team. Gør det bedre, mere raffineret og øg den positive værdi, der skabes virksomheds-, samfunds- og brand mæssigt hvert år. Når I har de enkelte områder helt kørt i stilling, uden at slække på speederen og ambitionerne og læringen, så udvid med de næste områder.

Et eksempel på indsatser på forskellige områder er Bornholms Mosteri, som er en social virksomhed. 70-80 procent af deres ansatte er socialt udsatte, som ikke kan holde til et normalt job. Oven i det har de valgt at bruge økologiske råvarer. Det er de to ting, de har valgt at være stærke til - samt deres mostproces selvfølgelig. Virksomheden har udvalgt store indsatsområder, der passer til de fundamentale værdier i kernen af virksomheden, og de gør en dokumenteret forskel. 
Sandja Brügmann

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
"Beslutningen om at arbejde med bæredygtighed skal tages på højeste strategiske niveau, dvs. af bestyrelsen og/eller topledelsen. Man kan som mellemleder godt tage initiativer omkring bæredygtighed, som kan inspirere resten af organisationen. Men reel 'impact' får du først, hvis det kommer helt fra toppen."
Sandja Brügmann 

3: Definer mål og kommuniker om dem
"Mål og milepæle kan synliggøre resultater internt og eksternt og vise, at virksomheden er på vej. Kommuniker om indsatsen, også selvom I ikke er i mål. Det kan godt være, I ikke er perfekte, og at I får det at vide - men det er min erfaring, at man sjældent taber på det. Tværtimod oplever mange virksomheder, at de får lettere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere og flere mulige samarbejdspartnere". 
Morten Lehmann

4: Fokuser på det, du gør bedre
“Hullerne-i-osten-synsvinklen skal vi virkelig lære at pakke væk her i Danmark, hvis vi som ledere og samfund vil bidrage til den positive og bæredygtige fremgang! Det vigtige er, at vi måler os i forhold til vores egen indsats: Er vi bedre i dag, end vi var i går? Det er et ‘winner mindset’ at italesætte og fejre fremgang og ny læring, i stedet for at have fokus på alt det, vi endnu ikke kan. Motivation og selvværd opstår, når man rent faktisk ser og bliver anerkendt for den store indsats fremgang kræver.

5: Lær at sige “vi er på vej”
Der er en stor interesse for bæredygtige forretningsmodeller, men der er også lang vej endnu, før vi er i mål med det. Men et af de første skridt er at sige, at "vi er på vej". Det gælder også for din virksomhed og for dig som leder.
Morten Lehmann

Måske vil du få kritik for, at dit initiativ ikke er "nok", og det skal du kunne leve med. Når jeg underviser, arbejder jeg med teorien om "shame resilience" - altså hvordan man som leder håndterer den "skam", det kan udløse, når man får kritik. Lær at stå ved den uperfekte proces, kommuniker om den - og fortsæt det gode arbejde. Vi lærer hele tiden, og en god leder er altid nysgerrig og åben for læring. 
Sandja Brügmann

6: Eksperimentér, mens du drifter
Hvis du er bekymret for, om det her nu også er en god ide, så test det. Kør dit kerneprodukt videre for nu, uden at du ændrer på noget. Men samtidig skaber du et "sidespor" i forretningen. Tillad en eksperimenterende fase, hvor du tester de initiativer, du gerne vil tage.

Luk samarbejdspartnere ind fra andre verdener, som kan hjælpe dig med at tænke kreativt. Innovation og nye ideer kommer ofte med input udefra. Her er Danske Bank et udmærket eksempel. Da MobilePay skulle udvikles, vidste man, at Danske Banks kultur ville være for ødelæggende i forhold til den innovation og kreativitet, der skulle bruges for at udtænke MobilePay. Derfor valgte Danske Bank at skabe et innovationsrum til opgaven væk fra resten af virksomhedens kultur.
Sandja Brügmann

7: Tænk langsigtet - også mens det koster
Tænke globalt, systemisk og langsigtet. Det kræver, at vi giver slip på kontrollen, og de gamle udslidte ledelses- og forretningsformer, og får aktiveret vores mod til at turde eksperimentere og afprøve noget andet og helt nyt. Tag fx Unilevers CEO Paul Polman, som har italesat en forretningsstrategi, der skiller sig af med alle kortsigtede brands i Unilevers portefølje, og fremover bliver der kun satset på de langsigtede visionære brands. Og i LEGO har man skabt LEGO Sustainable Materials Centre og afsat 1 milliard kr. til at forske miljøvenlige materialer at lave legoklodser af.

Al transformation og forandring tager tid, og derfor skal der tænkes langsigtet nu, hvis Danmark vil være med fremme blandt de nationer, der virkelig rykker den bæredygtige agenda. 
Sandja Brügmann

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
Hvis du som leder sidder fast i traditionelle ledelsesmetoder, hvor du primært fokuserer på at tjene penge ved at “folk producerer for dig”, så udnytter du faktisk ikke dine medarbejderes kapacitet. Dvs., at du kaster penge ud ad vinduet. Bæredygtighed er også at lede på en ny måde, der skaber mening, trivsel og livsglæde helt ind i kernen af det at være menneske. For når du gør det, så sætter du også dine medarbejderes ressourcer - og dermed innovationsevne og kreativitet - fri. Det er godt for det enkelte individ, men så sandelig også for virksomhedens effektivitet og energiniveau.

Men mange ledere er vant til kun at blive målt på den økonomiske bundlinje. For sådan har det altid været. Så det kan være svært at skulle bruge ressourcer på at gøre noget andet, og det kræver mod at flytte fokus. Det kræver en opgradering af vores ledelsesforståelse og -redskaber.
Sandja Brügmann

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
Hvis der var ét budskab, jeg gerne ville have igennem til det danske erhvervsliv, så er det at: Der ligger for 12 billioner dollars i forretningsmuligheder i at være med til at redde planeten. Så det, vi skal blive dygtige til i Danmark, er at blive de ledere, der kan tænke bæredygtige forretningsmodeller. De modige, pissedygtige ledere, som skaber forretningsvækst ved at være de bedste FOR verden ikke de bedste I verden. 
Sandja Brügmann

Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 
Men først og fremmest kræver et bæredygtigt initiativ, at du faktisk mener det, du gør. Fordi gode medarbejdere har sjældent svært ved at få job - og det skal være med noget, de er stolte af at fortælle om. Noget, de kan stå på mål for etisk og moralsk. 
Kim Rahbek, direktør i Sticks ‘n Sushi

Føler du ikke, du er helt færdig med emnet endnu? Så læs også artiklen om, hvordan Sticks ‘n Sushi har fået bæredygtiged ind i organisationens DNA og forretning

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

28.10.2024BSR

Sponseret

Collaboration Crossroads: Recognizing When to Part Ways for Greater Impact

28.10.2024CSR.dk

Dagrofa køber Aarstiderne: vil skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter

28.10.2024CSR.dk

Digitale løsninger er en af nøglerne til effektivt ESG-arbejde

25.10.2024CSR.dk

Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Bestyrelsesuddannelse i ESG

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

ESG – Climbing the Data Mountain to Execute Strategy

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie