30.03.2017 | Samfund
Tilfredshed med fairness i handelsinitiativ
De deltagende virksomheder er godt tilfredse med, hvordan et samarbejdsinitiativ for fair handel har hjulpet dem med deres forhold til leverandørerne omkring sikring af gode handelspraksisser.
Det går – med organisationens egne ord – fortsat fremad for The Supply Chain Initiative (SCI), der er en sammenslutning af syv EU-associationer på det europæiske dagligvaremarked, der arbejder for at skabe mere fairness i de kommercielle relationer i de internationale fødevareforsyningskæder.
Læs også: DHL får Fairtrade-certificering
I sin tredje årsrapport dokumenter SCI, at 71 procent af de deltage virksomheder er enten tilfredse eller meget tilfredse med, hvordan initiativet har hjulpet dem i deres forhold med andre virksomheder og leverandører i deres forsyningskæde. 86 procent af virksomhederne har fortalt deres samarbejdspartnere om deres medlemskab af SCI og betydningen heraf.
Få klager
Det fremgår også, at antallet af klager fortsat er lavt. 43 af de 386 deltagende virksomheder (der med datterselskaber i alt udgør 1.174 underskrivere) rapporterede om mulige brud på SCI-principperne i løbet af 2016. Heraf blev 70 procent løst uden formelle procedurer. Ni virksomheder modtog i alt 44 klager sidste år (sammenlignet med 49 i 2015 og 39 i 2014). Heraf blev langt størstedelen (i alt 96 procent) løst enten internt eller ved forhandling.
Derudover er der ligeledes fremskridt på uddannelsesfronten. 93 procent af virksomhederne gennemførte sidste år træningsforløb med sine medarbejdere omkring fair handel, mod 87 procent sidste år. I alt fik 37.000 ansatte et kompetenceløft på den konto.
Rapporten har også undersøgt på hvilke områder, deltagervirksomhederne er mindre tilfredse med SCI’s arbejde. Her er den centrale grund til skuffelse at selskabernes egne partnere ikke er medlem af initiativet.
Læs også: Coop mest bæredygtige brand i Danmark
SCI’s danske medlemmer tæller bl.a. Arla, Coop og DanCake, mens fx Unilever, Lidl, Mars, Coca-Cola, Nestlé og Kelloggs er blandt de internationale brands, der er aktive på det danske marked.
Læs mere om SCI’s framework her.
-AK
Klima, miljø og energi

REMA 1000 og Schulstad sløjfer hver anden levering med lastbil
Et unikt samarbejde mellem REMA 1000 og discountkædens leverandører af brød betyder, at antallet af leveringer af brød til kædens butikker er halveret på kun et år – svarende til en reduktion på over to millioner kørte kilometer om året.
Supply chain

Under halvdelen af de offentlige udbud har fokus på grønne løsninger
En undersøgelse viser at kun 44 procent af de offentlige danske EU-udbud havde tænkt bæredygtige løsninger ind. Ikke imponerende mener flere eksperter, men opgørelsen er trods alt et skridt i den rigtige retning.
Klima, miljø og energi

Positive 'tipping points' kan få markant indflydelse på den grønne omstilling
Et studie viser, at de såkalde positive 'tipping points' kan udløse en dominoeffekt, hvor store dele af transport, varme og industri vil kunne dekarboniseres.
Klima, miljø og energi

13 almene renoveringsprojekter får støtte til styrket fokus på det klimamæssige
Med støtte fra Realdania skal 13 af landets almene boligorganisationer nu undersøge, hvordan deres renoveringsprojekter kan udføres så bæredygtigt som muligt. Viden, der på sigt skal sætte grønne aftryk i hele landets almene boligsektor.
Medarbejder

Medarbejdere i Googles moderselskab Alphabeth har stiftet fagforening i al hemmelighed
“Vi kommer til at bruge ethvert redskab, vi kan, til at beskytte folk, som vi mener, bliver diskrimineret eller udsat for repressalier”, udtaler medstifter.
Strategi & ledelse

Apple ændrer bonusstruktur for topledere
Aflønnings- og bonuskriterier er et centralt værktøj i integrationen af bæredygtighed i en virksomhed, men ikke et mange virksomheder har taget til sig.