Topchefer: bæredygtighed først integreret i 2025
Til trods for at CSR-arbejdet er rykket højt op på topchefernes prioriteringsliste, mener hele 70 procent af de adspurgte virksomhedsledere i en ny undersøgelse, at der vil gå 10-15 år eller mere, før bæredygtighed er fuldt ud integreret i flertallet af verdens virksomheder.
Det viser den globale undersøgelse A new area of sustainability, som Accenture og FNs Global Compact har udarbejdet på baggrund af interviews med 750 topchefer fra store virksomheder som Unilever, France Telecom, Novartis, Nestlé og Novo Nordisk.
93 procent af de adspurgte topchefer angiver, at bæredygtighed vil være afgørende for deres virksomheds fremtidige succes. Men ifølge de adspurgte CEOs skal man ikke forvente, at verdens virksomheder bliver bæredygtige i 2011 eller 2012. Respondenterne bliver blandt andet spurgt, hvornår vi vil se et tipping point, hvor bæredygtighed er fuldstændig implementeret i flertallet af verdens virksomheder? 44 procent svarer 5-10 år, 26 procent mener 10-15 år, mens 17 procent mener, at der vil gå mere end 15 år.
Svært at implementere
Ifølge Henrik Mulvad, der er øverste ansvarlige for Accenture Management Consulting i Norden, er forudsigelserne fra topcheferne et udslag af, at det kan tage særdeles lang tid, før nye initiativer kommer helt ud i afkrogene af globale virksomheder.
Hvis du skal implementere et nyt it-system eller et nye performance-management system i en stor global virksomhed, så er det kendt stof, hvor medarbejderne forstår hvad, der skal ske. Alligevel kan det tage flere år at implementere. Når det gælder bæredygtigheds-initiativer er det nyt stof, hvor det først skal defineres, hvordan det skal bruges i virksomheden. Så som topleder ved man godt, at inden man er rundt i alle hjørner, og alle medarbejdere er med på vognen, kan der gå meget lang tid, siger Henrik Mulvad.
Blandt udfordringerne for virksomhederne skelner han mellem fysiske og kulturelle problemstillinger.
Hvis du for eksempel er i transportbranchen og beslutter dig for kun at købe miljørigtigt udstyr fremover, så kan det i sig selv tage lang tid at udskifte en vognpark. Det er en meget fysisk konkret ting.
Men når vi taler om multinationale virksomheder, skal man også tage højde for kulturelle forskelle i implementeringsfasen. Herhjemme er vi normalt enige om, hvad der er rigtigt og forkert, men der kan sagtens være afkroge i verden, hvor man lægger vægt på nogle andre ting. I de lande skal du også have folk til at forstå, at bæredygtigheds-tiltag er vigtige. Det er altså adfærd, du skal ændre på, og det tager tid, konstaterer Henrik Mulvad.
Selvom det har lange udsigter at integrere bæredygtighed fuldt ud, så glæder Henrik Mulvad sig over, at mange virksomheder er begyndt at operere meget konkret og fokuseret med bæredygtighed og CSR.
Hvor det tidligere var noget CEOen arbejdede med, så ser vi i dag mange virksomheder, der ansætter folk til kun at arbejde med det her område. I organisationsdiagrammerne er specielt de store virksomheder begyndt at løfte området ud. Det er et udtryk for, at man vil mere end blot at have en holdning til bæredygtighed, fastslår Henrik Mulvad.
Topcheferne i undersøgelsen repræsenterer virksomheder fra 100 forskellige lande og mere end 25 forskellige sektorer.
FAKTA:
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
- 93 procent af de adspurgte topchefer peger på, at bæredygtighed er afgørende for deres virksomheds fremtidige succes.
På spørgsmålet om hvornår vi vil se et tipping point, hvor bæredygtighed er fuldstændig implementeret i flertallet af verdens virksomheder? svarer toplederne følgende:
- 0-5 år 10 procent
- 5-10 år - 44 procent,
- 10-15 år - 26 procent
- Mere end 15 år 17 procent
- Bliver aldrig nået 3 procent
Kilde: A new area of sustainability