Tre punkter din virksomhed bør være opmærksom på inden COP21

Decembers store, internationale klimatopmøde, COP21 i Paris, nærmer sig lige så stille, og det kan blive en gamechanger på mange fronter. Her er tre punkter, man som virksomhed bør holde sig for øje.

Paris er vært for COP21 til december. KPMG har udpeget tre punkter, virksomheder bør være opmærksomme på i den forbindelse. Foto: Flickr/Moyan Brenn.

17.09.2015

CSR.dk

Og netop virksomhedslederne og bestyrelsesmedlemmerne bør både forberede deres forretninger inden kongressen, og holde øje med forhandlingerne i Paris og de aftaler, der måtte blive indgået. Det mener Global Head of Sustainability Services hos KPMG International, Adrian King, der i et indlæg på LinkedIn udpeger tre punkter, man som virksomhed – stor eller lille – bør være opmærksom på, for at være klar til topmødet og dets konsekvenser.

For det første, mener King, er chancerne for en international aftale større end nogensinde. Flere af de vigtigste regeringen verden over har allerede givet håndslag på at sætte deres underskrifter på en ’juridisk bindende’ aftale i 2015. Og USA og Kina har indgået en historisk bilateral aftale om at skære kraftigt i deres CO2-udslip. Dermed er håbet om, at Paris vil sejre, hvor København fejlede i 2009, lysegrønt.

For det andet kan mere eller mindre alle typer virksomheder forvente strammere regler og højere omkostninger – men også vækstmuligheder. En ny aftale i Paris vil således føre til endnu flere krav og hårdere skatter i forhold til udslip af drivhusgasser og generelle miljøhensyn.

Samtidig vil CO2-venlige økonomier åbne døre til innovation og nye markeder, og virksomheder, der forstår at integrere de nye betingelser, kan forvente flere og mere loyale kunder, der også vil sænke deres CO2-udslip.

Læs også: Dansk Energi: Bekymring frem mod COP21

Og for det tredje peger King på trykket fra samfundet som helhed, herunder eksempelvis pave Franz’ udtalelser mod fossile brændstoffer, og hvad det kan gøre ved ens brand. Flere og flere kunder og forbrugere forventer, at en virksomhed er bevidst om sin påvirkning på miljø og mennesker, og gør sit til at mindske fx carbon footprint og gå over til vedvarende energi. Virksomheder, der ignorerer denne tendens risikere at gøre ubodelig skade på sit omdømme i offentligheden.

COP21 afvikles fra den 30. november til den. 11. december.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle