17.09.2015  |  Strategi & ledelse

Tre punkter din virksomhed bør være opmærksom på inden COP21

Decembers store, internationale klimatopmøde, COP21 i Paris, nærmer sig lige så stille, og det kan blive en gamechanger på mange fronter. Her er tre punkter, man som virksomhed bør holde sig for øje.

I små to uger i starten af december samles en stor del af verdens opmærksomhed omkring Paris, hvor toppolitikere og -ledere fra hele verden vil mødes i den franske hovedstad for igen at adressere klimaforandringerne og de mange udfordringerne, de medfører, til FNs 21. klimakongres, COP21.

Læs også: Vejen til Paris: hvorfor dette års klimaforhandlinger er vigtigere end nogensinde

Og netop virksomhedslederne og bestyrelsesmedlemmerne bør både forberede deres forretninger inden kongressen, og holde øje med forhandlingerne i Paris og de aftaler, der måtte blive indgået. Det mener Global Head of Sustainability Services hos KPMG International, Adrian King, der i et indlæg på LinkedIn udpeger tre punkter, man som virksomhed – stor eller lille – bør være opmærksom på, for at være klar til topmødet og dets konsekvenser.

For det første, mener King, er chancerne for en international aftale større end nogensinde. Flere af de vigtigste regeringen verden over har allerede givet håndslag på at sætte deres underskrifter på en ’juridisk bindende’ aftale i 2015. Og USA og Kina har indgået en historisk bilateral aftale om at skære kraftigt i deres CO2-udslip. Dermed er håbet om, at Paris vil sejre, hvor København fejlede i 2009, lysegrønt.

For det andet kan mere eller mindre alle typer virksomheder forvente strammere regler og højere omkostninger – men også vækstmuligheder. En ny aftale i Paris vil således føre til endnu flere krav og hårdere skatter i forhold til udslip af drivhusgasser og generelle miljøhensyn.

Samtidig vil CO2-venlige økonomier åbne døre til innovation og nye markeder, og virksomheder, der forstår at integrere de nye betingelser, kan forvente flere og mere loyale kunder, der også vil sænke deres CO2-udslip.

Læs også: Dansk Energi: Bekymring frem mod COP21

Og for det tredje peger King på trykket fra samfundet som helhed, herunder eksempelvis pave Franz’ udtalelser mod fossile brændstoffer, og hvad det kan gøre ved ens brand. Flere og flere kunder og forbrugere forventer, at en virksomhed er bevidst om sin påvirkning på miljø og mennesker, og gør sit til at mindske fx carbon footprint og gå over til vedvarende energi. Virksomheder, der ignorerer denne tendens risikere at gøre ubodelig skade på sit omdømme i offentligheden.

COP21 afvikles fra den 30. november til den. 11. december.

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Journalist, CSR.dk

Uddannelse: cand.comm, Roskilde Universitet 2010, speciale om CSR. Tidligere job: kommunikationsmedarbejder, Erhvervsstyrelsen, kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, forskningsmedarbejder og kommunikationsrådgiver inkl. CSR-konsulent, Samfundscentret. Fokusområder: Adskillige aspekter omkring bæredygtighed i forhold til klima, transport, supply chain, produkti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere