17.10.2016 | Klima, miljø og energi
Trump: Kul vil være en ressource i USA i flere tusind år
Under den seneste præsidentdebat mellem de to kandidater Donald Trump og Hillary Clinton blev USA’s energi- og klimapolitik bragt på banen. Holdningerne til emnet var som sædvanligt vidt forskellige.
USA's klima og energi-politik blev diskuteret uder den seneste præsidentdebat. Trump fokuserer på fossile brændsler, mens Clinton er fortaler for vedvarende energi.
Tirsdag den 8. november afholdes præsidentvalg i USA. Derfor er valgkampen på sit højeste i øjeblikket, og også ved den seneste præsidentdebat mellem Donald Trump og Hillary Clinton gik bølgerne højt.
Læs også: Bred opbakning til renere lastbiler i USA
Et af de emner, som bl.a. blev sat til debat efter et spørgsmål fra publikum, var USA’s energi- og klimapolitik. Begge kandidater blev bedt om at skitsere, hvordan nye klima- og energipolitikker vil leve op til de globale klimakrav, skriver netmediet Edie.
Demokraternes kandidat Hillary Clinton besvarede spørgsmålet ved at lægge vægt på vedvarende energi. Hun vil nemlig gøre USA til det 21. århundredes supermagt inden for vedvarende energi, lød svaret. Hun sagde desuden, at naturgas kan fungere som en ”bro” til alternative brændstoffer såsom sol og vind.
Donald Trump fra Republikanerne mener derimod, at USA – for at blive en førende energination – bør holde fokus på andet og mere end vedvarende energikilder. Han udtalte, at kul vil være en ressource i USA i flere tusinde år frem, og at skiffergas er en ’ufattelig rigdom’, som kan hjælpe USA af med sin gæld.
Misser 2025-klimaløfte
Uanset hvem af de to kandidater, der bliver USA’s næste præsident, viser en ny rapport fra Lawrence Berkeley National Laboratory, at landet højst sandsynligt ikke kan holde sit 2025-løfte om at sænke sit enorme CO2-udslip.
Under COP21 afgav USA ellers et løfte om at reducere CO2-udledningerne med 26 til 28 procent i 2025, men det kan ifølge rapporten ikke lade sig gøre.
Læs også: Obama er ikke færdig med klimatiltagene
Som et slags ’last minut’-initiativ, inden amerikanerne skal til stemmeurnerne, er man i staten Washington begyndt at tage de første skridt i retning mod at blive landets første stat med kulstofafgifter.
- KLZ
Klima, miljø og energi

Corona-pandemien har udløst det største fald i CO2-udledninger, der nogensinde er registreret
Særligt indenfor luftfart har corona-pandemien forårsaget en markant CO2-reduktion. Men den lave rejseaktivitet har til gengæld en bagside på den sociale front.
Kommunikation

Nye bæredygtighedskrav til finansielle virksomheder: EU’s taksonomi får store konsekvenser for byggeri og ejendomsinvesteringer
Første del af EU's klassifikationssystem for afrapportering af bæredygtige investeringer og aktiviteter har fokus på klima og CO2-reduktion. I første omgang er rapportering frivillig, men fra 1. januar 2022, er det et lovkrav for finansielle markedsaktører og store virksomheder at redegøre for deres investeringers indvirkning på miljøet. Ekspert i EU's taksonomi, Alexander Kaae Petersson fra Sweco, fortæller her om de nye krav til investeringer i nybyggeri og renovering, som EU håber, vil bidrage markant til den grønne omstilling.
Strategi & ledelse

Langt de fleste topledere anser klimakrisen som den største udfordring, men tre ud af fire føler sig ikke rustet til at håndtere arbejdet
En måling foretaget af Deloitte viser, at der er bred enighed blandt topledere: Klimakrisen er den største og vigtigste udfordring. Corona-krisen har budt på en lærerig process for mange, men en stor del føler sig stadig ikke klar til at håndtere fremtidige kriser.
Strategi & ledelse

Det handler om at komme derhen hurtigt nok - ikke om hvem, der kommer først
Vanen tro offentliggjorde Corporate Knights sin årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder på Davos-mødets første dag.
Klima, miljø og energi

Svensk tekstilvirksomhed sikrer en transparent leverandørkæde igennem egne fabrikker
At have sine egne fabrikker og dermed mere kontrol over sin produktion er en stor fordel, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.