Turistorganisation: København skal være et bæredygtigt forbillede
For første gang samler turismeerhvervet sig om en fælles målsætning, der skal gøre København til samlingspunkt for gensidig bæredygtig inspiration.
København skal være verdens mest bæredygtige turistdestination.
Sådan lyder den overordnede vision i et netop offentliggjort manifest, Planet Copenhagen, som hovedstadens turismeorganisation Wonderful Copenhagen står bag.
Med manifestet vil Wonderful Copenhagen samle turismeerhvervets aktører om en fælles vision, der skal sørge for, at København ligger i toppen, når internationale turister skal vurdere byen som et miljøvenligt rejsemål.
Læs også: Store TV 2-produktioner får internationalt bæredygtighedsstempel
Og omvendt skal hovedstaden også give de millioner af mennesker fra hele verden, der hvert år besøger byen, grøn inspiration med hjem i bagagen.
Hvis det skal lykkes, bliver man i turistbranchen nødt til at slå sig sammen om fælles målsætninger, mener Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
”Den bæredygtige omstilling af hovedstadens turisme er en stor og kompleks opgave. Det kræver, at vi som erhverv sætter en klar, ambitiøs og fælles retning, og at vi løfter i flok”, siger han.
Overordnede mål kræver individuelle handlingsplaner
Mikkel Aarø-Hansen tilføjer, at det er første gang, virksomheder i turistbranchen samler sig, og hvor virksomhederne samtidig forpligter sig til en række bæredygtige initiativer.
”Erhvervet er allerede i fuld gang med den bæredygtige omstilling, men det er første gang nogensinde, at vi går sammen om fælles ambitiøse mål kombineret med et klart ’commitment’ til handling. Vi skal sikre, at turismeudviklingen sker med opbakning fra borgere, og vi kan og skal i langt højere grad vise verden – gennem de millioner af internationale gæster, der hvert år besøger hovedstaden – hvordan bæredygtighed og livskvalitet i hverdagen er to sider af samme sag”, siger direktøren.
Læs også: Danske modevirksomheder opnår fælles sprog for bæredygtighed med ny certificering
Når virksomhederne tilslutter sig manifestet, forpligter de sig nemlig også til at udarbejde individuelle handlingsplaner, der skal bidrage til, at hovedstaden samlet kan indfri de overordnede mål.
Det kan eksempelvis være bæredygtighedscertificeringer, synliggørelse af grønne valg og at fremme lokal produktion af fødevarer og materialer.
Populært initiativ
Selv om arbejdet med at få branchen med først rigtig går i gang her i efteråret, så har de første virksomheder allerede meldt sig på banen.
Blandt andet Dansk Arkitektur Center, der fremhæver vigtigheden af at være frontløber på den grønne bane.
”Det vil smitte af på hele Danmark. Dansk Arkitektur Centers opgave er at formidle og skabe netværk, blandt andet om bæredygtige byer, så vi har noget at byde ind med, ikke mindst i 2023, hvor København bliver verdens arkitekturhovedstad – World Capital of Architecture. Her er spotlightet rettet mod os, og vi har alle muligheder for at gøre en forskel både for klima og miljø, for bæredygtig turisme og for hovedstaden som destination”, siger Dorthe Weinkouff Barsøe, vicedirektør i Dansk Arkitektur Center.
Læs også: Fremtidens bæredygtige byliv skal realiseres i nyt NREP-samarbejde
Også Stromma, der blandt andet står bag Canal Tours og Hop On-Hop-Off-busserne, støtter op om projektet.
”Vi vil være med til at fastholde Københavns position på verdenskortet og sørge for, at det klimaaftryk, vi afsætter, bliver minimalt for fremtidige generationer. Manifestet underbygger vores allerede eksisterende bæredygtighedsaktiviteter og positionerer København helt fremme i førerfeltet, nu også når det kommer til bæredygtighed. Stromma arbejder aktivt for at gennemføre vores ambitioner for udledning, som er en 50 procent reduktion af emissionerne i 2030 og 100 procent reduktion eller bedre i 2040”, siger Mads V. Olesen, CEO Stromma.
- HCL