Danske modevirksomheder opnår fælles sprog for bæredygtighed med ny certificering

B Corp-certificeringen er hurtigt ved at vinde indpas hos danske modevirksomheder, der mangler fælles rammer for bæredygtighed i form af politisk regulering, og som i stedet må forsøge at regulere sig selv.

27.09.2022

CSR.dk

Først Moshi Moshi Mind, så Son Of a Tailor og nu Ganni. Danske modebrands er på stribe blevet optaget på B Corps certificeringsliste ved at score højt nok på i alt fem parametre for bæredygtighed: ledelse, arbejdsforhold, samfund, miljø og kunder.

Det skriver Fashion Forum.

Hver virksomhed, der vil opnå den eftertragtede certificering, skal igennem en ansøgningsproces med 300 spørgsmål vedrørende alle aspekter af din virksomhed, og bagefter løbende opretholde dine investeringer i en social og miljømæssig bæredygtig forretning.

”At blive certificeret er et vidnesbyrd om alt det arbejde, vores teams lægger i rejsen mod at blive den mest ansvarlige udgave af os selv. At modtage 90,6 point er værd at fejre, men der er stadig lang vej til at nå de 200 point, der er det ultimative mål,” lyder det fra Gannis grundlægger, Nicolaj Reffstrup, i en pressemeddelelse.

For Ganni har B Corp været en håndgribelig og gennemsigtig ramme, der holder virksomheder ansvarlige og sætter branchens bench marks. De bliver nemlig ikke sat politisk til stor frustration for Nicolaj Reffstrup:

”Jeg har håbet på en branchedækkende revision i årevis, fordi initiativer indenfor bæredygtighed stadig er stort set uregulerede,” tilføjer han.

Læs også: Succes med partnerskaber kræver mere end en god projektleder

Hos Moshi Moshi Mind er man også glade for at gøre det omfattende arbejde, som det er at opnå sin B Corp-certificering.

“Hele virksomheden; samtlige processer, aktiviteter og produkter, er blevet kortlagt, alt er dokumenteret og verificeret ned i mindste detalje. Det er en omfattende proces, og det har krævet tid og ressourcer. Vi er derfor rigtig stolte over nu at være blandt de mest ambitiøse i arbejdet med at skabe en bedre verden,” fortæller den ene af brandets to stiftere Stine Skjoldborg.

I bund og grund handler det om at lade bæredygtighed være i forgrunden på lige fod med økonomi og pris, som adm. direktør i Son Of a Tailor, Jess Fleicher, skrev i Børsen i august:

“Hvis vi for alvor skal sætte gang i den grønne omstilling af branchen i stedet for bare at snakke om den, skal vi som modebrands gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter på lige fod med omsætningen.”

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

03.03.2025CSR.dk

Supermarkeder vil pege forbrugere i en grønnere retning

03.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

03.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

01.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 45001 Inspirationsseminar

28.02.2025CSR.dk

EU’s ’Green New Deal’: Grøn omstilling som sikkerhedspolitik og konkurrenceevnetiltag

27.02.2025CSR.dk

Nyt studie: Momsændringer kan give gevinster på både klima, sundhed og økonomi

26.02.2025CSR.dk

CFO’er og bæredygtighed: Udfordringer og muligheder i den grønne omstilling

25.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Etisk Handel Danmark
Kursus
Masterclass:

Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online