Uinteresseret marked skubber cirkulær kunstgræsproducent i ny retning
Den cirkulære forretningsmodel kan synes oplagt, men der er ikke altid et marked til det. Det har man opdaget hos Re-Match, der skiller kunstgræsbaner ad til genanvendte materiale.
Typisk hujer og klapper brancher, når en cirkulær forretningsmodel kan hjælpe dem i en grønnere retning. Men hos den herningbaserede virksomhed Re-Match har det været svært at afsætte det genanvendte kunstgræs, som virksomheden producerer.
Det skriver Børsen.
Læs også: Salling Group genbruger daggammelt brød
”Branchen havde ikke samme opfattelse af, at det var nødvendigt,” fortæller administrerede direktør i Re-Match Nikolaj Magne Larsen til mediet.
Virksomheden genanvender det brugte kunstgræs gennem en patenteret teknologi, der skiller materialet ad og gør det til tre nye, som kan indgå i nye kunstgræsbaner.
Men siden markedet synes uinteresseret, har Re-Match brugt de seneste to år på at finde ud af, hvad det genanvendte plastikgræs ellers kan bruges til.
Og det viser sig, at materialet er ganske velegnet til panelproducenten Fog & Venøs akustikplader.
Læs også: Cirkulær løsning skal spare DSV tonsvis af CO2
“Vi havde aldrig forestillet os, at vi kunne lave akustikpaneler, men det er en kæmpe gevinst for os, at det kan lade sig gøre. Det betyder, at vi for første gang er et sted, hvor vi er ved at have udsolgt af plast,” siger Nikolaj Magne Larsen til Børsen.
Topchefen tilføjer, at aftalen med panelproducenten svarer til en fordobling af forretningens omsætning til omkring 60 millioner kroner.
- HCL