Cirkulær løsning skal spare DSV tonsvis af CO2
Ved at renovere sine lastvognstrailere i stedet for at udskifte dem håber DSV at have fundet en løsning, der både minimerer CO2-udledning og forlænger trailernes levetid.
Genbrug, upcycling, take-back-løsninger og cirkulær økonomi.
At reparere sine produkter fremfor at udskifte dem er en metode, der vinder indpas på tværs af brancher og industrier. Det gælder også for logistikvirksomheden DSV, som nu vil renovere de 1.100 lastvognstrailere, der er i transportflåden, i stedet for at erstatte dem med nye.
Læs også: DSV mangler klimaløsninger
Og her kan der vente en stor CO2-besparelse for koncernen. Ifølge leasingvirksomheden TIP Groups beregninger, som DSV samarbejder med, vil initiativet nemlig medføre udledningsbesparelser på 16 tons CO2 per trailer og sammenlagt cirka 18.000 tons CO2.
Ifølge administrerende direktør for DSV Road Søren Schmidt er det et glimrende eksempel på, hvordan man pragmatisk kan arbejde med cirkulær økonomi.
”Renoveringen af vores trailere er et godt eksempel på, hvordan initiativer baseret på cirkulær økonomi kan bringe os tættere på at realisere vores bæredygtighedsambitioner. Med begrænsede tilgængelige ressourcer globalt skal vi tænke smartere og mere ansvarligt, når det kommer til forbruget af de ressourcer,” siger han.
Typisk bruger DSV en trailer i omkring fem år, før virksomheden returnerer den til leasingselskabet eller producenten og i stedet leaser en ny trailer.
Læs også: Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Ved at renovere en trailer efter de første fem år forventer transportvirksomheden at tilføje endnu en livscyklus på fem års brug.
DSV vil sende de første renoverede trailere på vejene i slutningen af januar 2023 og vil renovere de sidste af de indledende 1.100 trailere inden udgangen af december 2023.
- HCL