DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Transport- og logisitkvirksomheden DSV vokser i ekspresfart over hele kloden – men det gør den virksomhedens klimamæssige belastning også, med CO2-udledningen, der nærmest er eksploderet de seneste år.
Det skriver Finans på baggrund af en kortlægning af de 30 største virksomheders CO2-udledning fra 2019 til 2021, som avisen selv har foretaget.
Læs også: Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Kortlægningen viser, at DSV’s udledninger fra driften er vokset 60 procent fra 2019 til 2021 – den største stigning blandt de medvirkende virksomheder og kun matchet af dagligvarekoncernen Salling.
Ifølge bæredygtighedschef hos DSV Martin Andreasen er det ikke nemt at gennemføre en total grøn omstilling af virksomheden, da der mangler klimavenlige former for transport i branchen.
Læs også: Producent går ”all-in” på den grønne omstilling
”Når løsningerne begynder at være der, skal jeg nok begynde at ringe til mine leverandører og sige, at hvis de vil køre for DSV, så er der en rejse, vi skal ud på sammen. Men der skal være realisme bag, og i øjeblikket skubber jeg bare mit problem videre til nogle, der ikke kan opfylde det her”, siger han til Finans.
DSV har en målsætning om at reducere CO2-udledningen fra egen drift med 40 procent i 2030. Og den udledning, der kommer fra virksomhedens leverandører – også kaldet scope 3 – skal reduceres med 30 procent ved samme deadline.
- HCL