Undersøgelse: Danskerne tror ikke på flybranchens grønne omstilling
Mens virksomheder, eksperter og forskere arbejder på CO2-neutralt flybrændstof, tror omkring halvdelen af danskerne stadig ikke, at man kan flyve med bæredygtigt brændstof, viser ny undersøgelse. Og det er et problem, som Dansk Luftfart nu vil gøre noget ved.
En ny undersøgelse af Epinion for Dansk Luftfart om danskernes holdning til omstillingen af luftfarten viser, at en stor del af danskerne bakker op om regeringens udspil ”Grøn luftfart for alle”.
Faktisk vil de fleste danskere gerne, at pengene fra en flyafgift går direkte til omstillingen, som foreslået af regeringen. Og 83 procent mener, at indtægterne fra en passagerafgift skal bruges på at gøre flyveturen mere klimaneutral fremfor andre politisk bestemte formål.
Der er bare ét problem. Alt for mange danskere ved ikke, hvilke muligheder, vi har for at starte den grønne omstilling af flyvning, mener Dansk Luftfart.
Tror ikke på muligheden
Virksomheder, eksperter, forskere og andre arbejder løbende på at skabe forbedringer, der kan være med til at gøre det muligt at flyve grønt - eksempelvis med Power-to-x.
Læs også: SAS vil have elektriske fly i luften om seks år
Men her viser undersøgelsen, at det kun er omkring 48 procent af danskere, der tror, at det kan lade sig gøre.
Og ifølge Per Henriksen, sekretariatschef i Dansk Luftfart, kræver det politisk handling, hvis danskerne for alvor skal få indsigt i luftfartsbranchens arbejde med den grønne omstilling.
”Potentialet i at udskifte de fossile brændstoffer med mere bæredygtige alternativer er enormt, men vi når ikke i mål, hvis der ikke er viden nok om mulighederne og der handles. Vi er i Danmark langt fremme både hvad angår tiltag og udviklingen af kendt teknologi. Nu kræver det, at der i samarbejde med de potentielle producenter handles politisk på at få en egentlig produktion i stor skala op at stå”, siger han.
Skal oplyse bedre
Professor Henrik Wenzel fra SDU, Institut for Grøn Teknologi ærgrer sig også over, at det ikke er lykkes at fortælle bedre om mulighederne, så over halvdelen af danskerne ikke ved, at vi kan komme til at flyve bæredygtigt.
”Folk forestiller sig måske, at flyene skal have solfangere på toppen for at flyve klimaneutralt. Men det er altså ikke tilfældet. Det er samme motor, det er kun brændstoffet, vi ændrer til bæredygtigt brændstof”, siger han.
Så, for at komme problematikken til livs har Dansk Luftfart igangsat oplysningskampagnen ”Det skal kunne lade sig gøre at flyve grønt”.
Kampagnen skal være med til at sikre en mere nuanceret dialog om løsninger og dermed bidrage til befolkningens viden om det potentiale, som Danmark for at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.
Læs også: TUI i nyt partnerskab: Styrker sin forpligtelse til bæredygtig turisme
Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling, der i flere år har arbejdet med luftfartens omstilling, mener også, at det er helt afgørende, at vi skaber bedre fælles viden på området:
”Det handler kort og godt om, at vi alle sammen bliver mere bevidste om, hvad der er muligt – og hvilket stort potentiale, vi har for at omstille luftfarten. I Danmark har vi både viden, vilje og ressourcerne til at udvikle klimaløsninger, der kan bruges i resten af verden. Vi kan ikke bare få vores egen klimabelastning ned, men også vise vejen og tage ansvar for at det kan ske i hele verden”, siger han og fortsætter:
”Men det kræver, at vi politisk handler og blandt andet får skabt gode vilkår til at videreudvikle teknologi og sikre produktion”.
- HCL