TUI i nyt partnerskab: Styrker sin forpligtelse til bæredygtig turisme
Fly drevet af grønne brændsler bør være den nye normal, mener TUI. Derfor indgår rejseselskabet et samarbejde med spanske Cepsa for at promovere produktionen og forsyningen af SAF – bæredygtigt flybrændstof.
Det skal stadig være muligt at stille sig i boardingkøen i lufthavnen for at flyve til sin næste ferie, selvom man vil tage det bæredygtige valg.
Det mener i hvert fald TUI. Det kræver dog en grøn omstilling af flytransporten, så SAF (sustainable aviation fuel) driver de store motorer i stedet for de nuværende fossile brændstoffer.
Det har ledt rejseselskabet, som er Europas største, til et nyt partnerskab med den spanske energivirksomhed Cepsa. Sammen vil de to promovere både produktionen og forsyningen af grønt flybrændstof.
Læs også: Skibsscrubbere sikrer renere luft, men forurener havet i stedet
Brændstofferne vil blive produceret af organiske råvarer, der ikke kunne bruges som fødevarer, således brændslerne er en del af en cirkulær økonomi. Brugt madlavningsolie, ikkespiseligt animalsk affald og bionedbrydeligt affald fra industrien er eksempler på råvarer, der skal være med til at nedbringe udledningen fra flytransport med op 80 procent.
”Emissionsfrie rejser er vores mål,” siger Thomas Ellerbeck, der er Chief Sustainability Officer for TUI Group, i en pressemeddelelse.
”Om det er flyet til rejsedestinationen, et cruise, hotelophold eller en lokal oplevelse, så arbejder vi både internt og med partnere mod ”net-zero”-rejseformer,” fortsætter han.
Derfor forventer TUI også at udvide samarbejdet med Cepsa til at inkludere produktionen af bæredygtigt brændstof til rejsebusser og cruiseskibe i fremtiden. For inden 2050 skal den fulde TUI-oplevelse være emissionsfri.
Cepsa har leveret traditionelle brændstoffer til TUI, men netop fordi Spanien er så vigtigt et ferieland, er TUI glade for at begynde omstillingen der.
Læs også: ITD: Lynetteholmen kan blive tung transports startskud til grøn omstilling
”Vi ser den bæredygtige transformation ikke som en regulering, men som en mulighed for TUI og rejsebranchen såvel som destinationerne, medarbejdere og kunder. For økonomisk, klimamæssig og social bæredygtighed hører sammen, og omstillingen byder også på nye muligheder for vores lokale partere,” tilføjer Thomas Ellerbeck.
Da flytransport står for omkring 50 procent af turismesektorens drivhusgasudledninger, er netop denne opgave vigtig for TUI at tage fat i.
”Hvert forretningssegment – hoteller, cruiseskibe og luftfartsselskaber – har mål og et roadmap mod bæredygtighed. Men de mellemliggende skridt er også vigtige, for vi ønsker og skal opnå Net-Zero hurtigere end 2050,” afslutter Thomas Ellerbeck.
- KCP