ITD: Lynetteholmen kan blive tung transports startskud til grøn omstilling
Hvis det lykkes at få ellastbiler til at køre jorden til det enorme byggeprojekt, som Lynetteholmen bliver, kan det være projektet, der får snebolden til at rulle og fremskynder el-omstillingen af tung transport med flere år. Det vurderer brancheorganisationen ITD.
Den kunstige ø Lynetteholm kan blive et kinderæg, der kan løse flere fremtidens store udfordringer i København såsom stigende vandstand, mangel på boliger og bedre infrastruktur. Men projektet har også fået kritik for de miljømæssige konsekvenser ved byggeriet.
Derfor glæder det ITD – brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, at By & Havn har samlet transportbranchen i et partnerskab, der fremmer bæredygtig transport i forbindelse med Lynetteholmen. Noget som ITD har arbejdet på at fremme gennem flere år.
”Vi meget tilfredse med, at By & Havn nu sætter et konkret samarbejde i gang, der skal bane vejen for at nulemissionslastbiler kan køre jorden til Lynetteholmen. Ellastbiler kan gøre en kæmpe forskel i forhold til at minimere gener ved byggeriet, for de er støjsvage og udleder ikke partikler. Og det er jo helt afgørende, når der skal køre tusindvis af dem igennem København”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
Læs også: Byggeriet tømmer Danmark for råstoffer: Nu råber branchen vagt i gevær
Samtidig vil Lynetteholm-projektet have potentiale til at booste antallet af ellastbiler i Danmark og fremskynde omstillingen af den tunge transport med flere år, mener Henriette Kjær.
”I dag kører der kun en håndfuld af de tunge el-lastbiler på de danske veje, og det er netop dem, som man vil skulle bruge mange, mange flere af til at transportere jord til Lynetteholm,” siger hun.
Ladestandere og grøn rabatordning
Partnerskabet er i første omgang blevet enige om at afdække muligheden for at få etableret ladestandere til lastbiler nær Lynetteholms jordmodtageanlæg via et pilotprojekt. Derudover skal man undersøge mulighederne for en grøn rabatordning til transportørerne ved kørsel med nulemissionskøretøjer til Lynetteholms jordmodtageanlæg.
Og det er meget positivt, mener ITD, som dog også peger på, at politikerne skal være klar til at betale den ekstra omkostning, der er forbundet med at køre på el frem for diesel. For ellastbiler er tre gange så dyre som diesellastbiler.
”Jeg synes det er en rigtig god start at se på lademuligheder og en rabatordning for nulemissionskøretøjer. Men vi vil også arbejde for, at det bliver realistisk for vognmænd at investere i nulemissionslastbiler til projektet, uden at det er forbundet med store risici. Og det kræver midler, som vi håber politikerne er villige til at finde i det fremadrettede arbejde”, afslutter Henriette Kjær.
- KCP