Undersøgelse: Forbrugerne dømmer virksomheders corona-adfærd hårdt

Flere virksomheder operer i en usikker tid grundet coronakrisen. Men hvis det betyder, at samfundsansvaret bliver skubbet til side, kan det koste dyrt på lang sigt. Det konkluderer en ny forbrugeranalyse.

En ny undersøgelse viser, at flere forbrugere holder øje med virksomheders ageren under coronakrisen. .

14.04.2020

CSR.dk

Her er 71 procent desuden enige i, at de vil miste tilliden til et brand, hvis de mener virksomheden tager beslutninger, der kun tager udgangspunkt i profit. 

Herudover er 90 procent fuldstændig enige i, at virksomheder skal fokusere på at beskytte deres medarbejdere og leverandørers sundhed og finansielle sikkerhed bedst muligt. Også selvom det kan have negative konsekvenser for virksomhedens økonomiske situation. 

I forhold til dette kan forbrugernes adfærd allerede ses på markedet. 37 procent fortæller nemlig, at de for nylig har skiftet til en nyt brand, da disse har reageret innovativ eller medfølende på coronakrisen. 

Tag ansvar
Casper Hyldekvist, managing partner i kommunikationsbureauet Primetime, mener at, der parallelt med forbrugernes krav til virksomhederne, også er en større forståelse for deres situation. 

“Vi er med lynets hast endt et sted, hvor det er legitimt for virksomhederne at træffe meget drastiske beslutninger om masseafskedigelser, længere betalingsfrister og besparelser med en vis forståelse og måske endda sympati fra deres omverden – i første omgang”, siger han og fortsætter:

“Derefter følger en fase, hvor virksomheder i dybden skal kunne forklare, hvorfor de handler, som gør. Til medarbejdere, kunder og omverden. Det er så til gengæld ikke så svært, fordi de fleste virksomheder åbenlyst er hårdt ramt, og at alle har forstået situationens alvor. Her er samfundets krisebevidsthed trådt ind.”

Kommunikér dine beslutninger
Derfor er det ekstremt vigtigt at virksomhederne forklarer og forsvarer, hvorfor man tager visse beslutninger - ikke kun i krisetider, men også generelt. 

“En virksomhed er udover en profitgivende enhed og en arbejdsplads, en aktør der har en stor betydning for både de nære og de fjerne omgivelser. Hvis du som virksomhed ikke forklarer hvad du gør og hvorfor du gør det, er der alt for stor risiko for, at dine forskellige grupper af interessenter tillægger dine handlinger deres egen tolkning og betydning. Og det kan jo selvsagt stikke i utrolig mange, ofte ikke hensigtsmæssige retninger”, siger Kraina Holm Henriksen, der er adm. direktør i bureauet We Love People. 

Læs også: Google lægger sig fladt ned: Stopper al støtte til benægtere af klimaforandringer

Ved rette forklaringer, kan virksomhederne derfor have større mulighed for slippe godt fra sin adfærd, der ellers ville blive modtaget hårdt, mener Karina Holm Henriksen.

“Langt de fleste leverandører, kunder og medarbejdere har forståelse for 1; at virksomheder skal handle nu og handle hurtigt, og 2; det er også min erfaring, at alle har forståelse for, at vi hver især må og skal bidrage til at løse den her situation”, siger hun.

- HCL

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams