Undersøgelse: Private ønsker mere bæredygtigt byggeri

Klimadebatten flytter også holdningen til byggeri. Stadig flere private tænker på bæredygtighed, når de vælger byggematerialer, viser ny undersøgelse blandt næsten 7.000 gør-det-selv håndværkere.

02.02.2022

CSR.dk

Oversvømmelser, skovbrande, smeltende gletsjere, COP 26 og grøn omstilling. Klimakrisen og den medfølgende debat er svær at komme uden om – også i byggeriet, hvor den øger interessen for bæredygtighed blandt gør-det-selv folket.

Byggecenterkæden STARK har stillet sine private kunder en række spørgsmål i sin årlige Bæredygtighedsundersøgelse. Næsten 7.000 deltog i undersøgelsen og svarede bl.a. på spørgsmålet, ’om den aktuelle klimadebat påvirker din holdning til bæredygtigt byggeri?’ Ja, lød det klare svar fra 66,2 procent af de adspurgte, der mener ’at byggeriet bør være mere bæredygtigt.’

Næsten lige så mange – 64,7 procent - ser mere bæredygtigt byggeri som ’en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet.’ En tydelig fremgang sammenlignet med sidste år, hvor 61,9 procent havde samme holdning.

”Det er en opmuntrende udvikling, der viser, at vores kunder følger godt med i samfundsdebatten og er interesserede i at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Det har vi et ansvar for at hjælpe til med, fordi byggeriet står for 11 procent af verdens CO2-udledning og en tredjedel af alt affald i Danmark. Vores opgave som leverandør af byggematerialer er at tilbyde de gode løsninger og den kompetente rådgivning, så det bliver lettere at bygge mere bæredygtigt – og det er vi klar til,” siger adm. direktør i STARK Danmark Britta Korre Stenholt.

Læs også: Eksperter gør bæredygtighed i byggeriet forståeligt

Vil udvise ansvarlighed
Der er også i stigende grad handling bag kundernes klimavenlige intentioner: Næsten halvdelen – 46,6 procent – af STARKs private kunder tænker ofte, meget ofte eller altid bæredygtighed ind i deres køb af byggematerialer.

Social og miljømæssig ansvarlighed står også højt på listen over, hvilke fordele kunderne ser ved at gøre byggeriet mindre miljøbelastende.

”Klimaet er rykket højt op på agendaen, og mange af vores kunder ønsker at gøre en forskel. Her spiller det også ind, at en mere bæredygtig bolig fortæller en positiv historie om boligejeren, og det er også med til at øge interessen for mere miljøvenlige byggeløsninger,” fortæller bæredygtighedschef i STARK Kristian Fribo.

Han ser tre andre tydelige tendenser i årets Bæredygtighedsundersøgelse:

  • Kunderne vælger i stigende grad mere miljøvenlige produkter, når de handler byggematerialer.
  • De lader sig mere end nogensinde vejlede af miljømærker som fx Svanemærket, EU-blomsten og FSC-mærket træ.
  • Endelig forbinder forbrugerne mere end noget andet bæredygtighed med genanvendelse af materialer. Det gælder for 57,3 procent af de adspurgte i undersøgelsen mod 52,8 procent sidste år.

”Det er alt sammen gode nyheder. Der sælges flere bæredygtige produkter, miljømærkerne giver sikkerhed for at træffe mere miljøvenlige valg, og endelig er genanvendelse det absolut bedste man kan gøre, hvis man vil spare ressourcer og skåne miljøet. Vi ser det med vores eget GENTRÆ-koncept, hvor vi indsamler og genbruger midlertidigt træ – især krydsfinér - fra byggepladser. Det er en populær vare, som kunderne bruger til alt fra udhuse til skaterramper,” siger Kristian Fribo.

Kunder ønsker mere viden
Selv om interessen for at bygge mere bæredygtigt stiger, er der dog fortsat udfordringer for den ’grønne omstilling’ af byggeriet. I lighed med tidligere resultater af STARKs Bæredygtighedsundersøgelse, efterlyser mange af kunderne fortsat viden om, hvordan man bygger mere bæredygtigt; det gælder for 65,4 procent af deltagerne i undersøgelsen.

”Det er vi klar over, og derfor arbejder vi hele tiden på at tilbyde vores kunder kompetent rådgivning, hvad enten de er professionelle håndværkere eller private gør-det-selv folk. Vi uddanner løbende stadig flere bæredygtighedsambassadører, der kan hjælpe kunderne med indgående viden om alt fra valg af mere bæredygtige materialer til den nødvendige dokumentation. Målet er, at du som kunde altid kan spørge en bæredygtighedsambassadør til råds i dit lokale STARK byggecenter. Det ser vi stærkt stigende behov for, og det er vores ambition at være de bedste i branchen på rådgivning om og salg af mere bæredygtige byggematerialer,” fortæller Kristian Fribo.

Det er fjerde år i træk, at STARK gennemfører sin Bæredygtighedsundersøgelse for både professionelle og private kunder. Også hos de professionelle kunder stiger interessen for at udvise miljømæssig ansvarlighed: I den aktuelle undersøgelse mener 64,7 procent af STARKs professionelle kunder således, at byggeriet bør være mere bæredygtigt.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V