UNICEF Danmark henter rekordbidrag fra virksomheder
Hver fjerde donerede krone i UNICEF Danmarks regnskab for 2015 kom fra virksomheder og fonde. Organisationen forventer, at tallet vil stige yderligere.
I 2015 fik den danske afdeling af UNICEF, verdens største hjælpeorganisation for børn, knap 54 mio. kr. i donationer fra virksomheder og fonde. Det svarer til lige knap en fjerdedel af organisationens samlede indtægter.
Organisationen har udarbejdet en oversigt over virksomheder og fondes donationer i 8 lande. Af den fremgår det, at USA er det land, hvor virksomhedernes bidrag fylder mest i budgettet. UNICEF USA fik i 2015 godt 200 mio. dollar fra virksomheder og fonde. Det udgjorde lige godt halvdelen af organisationens amerikanske indtjening.
- Efter USA kommer Storbritannien, Sverige og Danmark på fjerdepladsen, mens finske virksomheder bidrager forholdsvist mindst. Her er det kun syv pct. af indtægterne, der kommer fra virksomheder, siger Steen M. Andersen, generalsekretær for UNICEF Danmark.
Læs også: Danske virksomheder kan forbedre verden
Strategisk satsning
Det er dog ikke mange år siden, at bidraget fra virksomheder også i Danmark udgjorde mindre end ti pct. af organisationens indtægter.
Men i 2012 blev det besluttet at etablere strategiske samarbejder med virksomheder. Bestyrelsen blev fornyet med erhvervsfolk som f.eks. toperhvervsmanden Carsten Stendevad, direktør for storinvestoren ATP.
- Sekretariatet fik mandat til at gå nye veje for at involvere erhvervsliv og investorer. I 2015 førte det til flere større strategiske partnerskaber. Blandt andet med LEGO koncernen, og LEGO Fonden men også en række andre virksomheder. Blandt andet inspireret af USA, hvor de strategiske partnerskaber længe har været udbredt praksis, siger Steen M. Andersen.
Læs også: Grundfos ser store muligheder i Jordan
Inspireret af USA
I DI bemærker chefkonsulent Marie Gad, at USA’s position som førende i virksomhedsdonationer skyldes en anderledes tradition, hvor en mindre andel af midler til udviklingsarbejde kommer fra staten, og flere kommer fra virksomheder og fonde.
- Derfor er der også en længere tradition for den type samarbejder i USA. Generelt oplever vi også i Danmark en tendens til øget samarbejde mellem udviklingsorganisationer og virksomheder. Det kan give god mening, hvis man har et fælles strategisk sigte med samarbejdet, siger Marie Gad.
Læs også: Danskerne kender ikke til samarbejde mellem NGO’er og virksomheder