Unicon har lagt en strategi for deres klimaindsats
Beton har et blakket ry, når det kommer til miljøpåvirkning. Hos Unicon har man fundet ud af, at det faktisk er muligt at reducere virksomhedens CO2-udledning – og på flere områder endda uden en prisstigning.
Unicon, som er Danmarks største producent af fabriksbeton, har lagt en strategi for deres klimaindsats.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
Jan Søndergaard Hansen, administrerende direktør i virksomheden blev træt af at høre sig selv forsvare sig overfor spørgsmålet omkring betonindustriens miljøpåvirkning.
Han og ledelsesgruppen gik derfor i gang med at opbygge en bæredygtighedsstrategi inspireret af Bæredygtig Beton-initiativet.
I strategien findes blandt andet disse mål:
- 25 procent CO2-reduktion i betonen fra 2020 og en reduktion på 50 procent i 2030.
- Genanvende 200.000 ton beton i 2030 mod 20.000 ton på nuværende tidspunkt.
- Grøn transportflåde i 2030.
Læs også: Beton har et kæmpe genanvendelsespotentiale
Trods umiddelbar intern modstand fandt man ret hurtigt ud af, at det faktisk er muligt at reducere virksomhedens CO2-udledning – og på flere områder endda uden en prisstigning. Efterspørgslen fra kunderne er også begyndt at stige.
“Jeg kan huske, da jeg første gang sagde 25 pct. CO2-besparelse 1. januar 2021. Der blev der altså stille i lokalet, og vores teknikere blev lidt frustrerede. Men måske skal man have modet til at slå fast, at det ikke nytter noget at sidde og fedte med 16 eller 17 procent. Vi skal have noget, vi kan kommunikere, og så må man lægge kompleksiteten til side,” siger Jan Søndergaard Hansen.
- MTN