Unilever investerer 1 milliard euro i plan for naturen
Bæredygtighedslegenden Unilever tager nye skridt til at værne om natur. Det involverer nye krav til leverandører og landmænd - og en milliard euro.
Unilever blev i denne uge den seneste store virksomhed, der får sin bæredygtighedsindsats på linje med et nul-udledningssamfund og kravene fra Paris-aftalen.
I erkendelsen af at selv science-based reduktionsmål - som allerede er på plads - ikke længere helt er nok, lover virksomheden nu, at de vil have netto-nul udledninger for alle produkter i 2039, med et scope fra sourcing af materialer til point of sale.
For at gøre den omstilling mulig, har Unilever etableret en ny "Climate & Nature Fund" med en milliard euro, som i løbet af de næste ti år skal bruges på at introducere projekter med fokus på naturgenopretning, genskovning, kulstofbinding, beskyttelse af dyrelivet og vandbeskyttelse.
Læs også: Unilever: Vi skal hjælpe de klimavenlige kødelskere
Alan Jope, Unilevers CEO, forklarer: "Mens verden håndterer de ødelæggende virkninger af Covid-19-pandemien og kæmper med alvorlige spørgsmål om ulighed, kan vi ikke tillade os at glemme, at klimakrisen stadig udgør en trussel mod os alle. Klimaændringer, ødelæggelse af naturen, nedbrydning af biologisk mangfoldighed, vandknaphed – alle disse udfordringer hænger sammen, og vi skal adressere dem alle samtidigt", lyder det.
"I den forbindelse bør vi erkende, at klimakrisen ikke kun er en miljømæssig nødsituation. Den har ligeledes en frygtelig indflydelse på folks liv og eksistensgrundlag. Derfor er det vores ansvar at hjælpe med at tackle krisen som virksomhed og gennem direkte handling via vores varemærker", fortsætter han.
De nye initiativer vil bygge på det omfattende arbejde, som allerede er sat i værk af virksomhedens mange brands. Det gælder f. eks. Ben & Jerry's' indsats for at reducere drivhusgasudledningen fra mejerivirksomheder, Seventh Generations hjælp til oprindelige folk med at få adgang til vedvarende energi og Knorr, der støtter landmænd med at dyrke fødevarer mere bæredygtigt.
Kort fortalt forpligter Unilever sig til at:
- Have netto-nul udledninger fra alle sine produkter inden 2039 - og derfor vil man prioritere opbygning af partnerskaber med leverandører, der har vedtaget og forpligtet sig til at overholde egne mål, ligesom man vil oprette et system, hvor selskabets leverandører på hver enkelt faktura skal oplyse om CO2-aftrykket for de leverede varer og tjeneste. Det skal hjælpes på vej af partnerskaber med andre virksomheder og organisationer for at standardisere dataindsamling, deling og kommunikation.
- Have en afskovningsfri forsyningskæde inden 2023 - som vil ske gennem øget sporbarhed og gennemsigtighed ved at bruge satellitovervågning, geolokalisationssporing og blockchain. Unilever vil også inkludere små landbrug i dette arbejde, ligesom skove, tørveland og tropiske regnskove og andre vigtige områder med en høj bevaringsværdi og et omfattende kulstoflager bliver taget med i projektet.
- Genoprette natur ved at øge den lokale biodiversitet, gendanne jordens sundhed og sikre vandbeskyttelse og adgang til vand. Ifølge virksomehden kræver det uddannelse af en ny generation af landmænd og små landbrug, der engagerer sig i at beskytte og genoprette deres landbrugsmiljø. Initiativerne inkluderer sikring af lovlige jordrettigheder, agronomiske uddannelsesprogrammer, adgang til finansiering og økonomisk inklusion og udvikling af genoprettende praksis. Denne integrerede tilgang vil forbedre levevilkårene for små landbrug og fungere som en løftestang til genoprettelse af naturen. Unilever indfører derfor et regenerativt landbrugskodeks for alle leverandører.
- Implementere vandbesparelsesprogrammer i mere end 100 lokalsamfund før 2030 - med indsatser baseret på erfaringer, som er høstet fra Prabhat-programmet i Indien, der vedrører vandkvalitet og forsyningsrisici omkring virksomhedens fabrikker. Dette program sigter på ikke kun at hjælpe landmænd i løbet af dyrkningsperioder, men vil også imødekomme det grundlæggende behov for let adgang til sikkert, rent vand. Planen er at opbygge en model for dette vandforvaltningsprogram og samarbejde med nøgleleverandører, så de også afvikler lignende programmer. Desuden vil Unilever tilslutte sig 2030 Water Resources Group, en platform med flere interessenter organiseret under Verdensbanken. Målet er at bidrage til strukturelle ændringer og opbygge modstandsdygtighed inden for vandforvaltning på hovedmarkeder med vandproblemer såsom Indien, Brasilien, Sydafrika, Vietnam og Indonesien.
- Oprette "Climate & Nature Fund" med en milliard euro (7,5 mia. kr.) til uddeling og investering i de næste ti år, som skal finansiere en god del af disse nye initiativer.
Bygger videre på den store plan
Det nye initiativ bygger videre på Unilevers Sustainable Living Plan fra 2010, som understøtter virksomhedens strategi og forpligter den til:
- Hjælpe flere end en mia. mennesker med at tage skridt til at styrke deres helbred og trivsel inden 2020.
- Halvere sine produkters miljøpåvirkning inden 2030.
- Forbedre millioner af menneskers levebrød inden 2020.