Unilevers topchef taler på CSR Awards
Paul Polman, der siden 2009 har stået i spidsen for en af verdens største virksomheder, Unilever, har meldt sin ankomst til CSR Awards. Paul Polman har de seneste år indtaget en rolle som frontfigur i CSR-debatten med sin ide om ansvarlig kapitalisme og "License to lead".
Unilevers topchef Paul Polman, som gennem en årerække har været en markant stemme i den internationale CSR-debat, taler på CSR Awards i Holstebro den 17. september.
Læs også: Her er de nominerede til CSR Awards
Ifølge Polman får virksomheder licens til at påtage sig et lederskab, hvis de opfylder tre krav:
- Virksomheder ser sig selv som en del af samfundet og ikke som adskilt fra det
- Der er fokus på det lange sigt og ikke kvartalsvis indtjening
- Borgerne og samfundets behov prioriteres lige så højt som aktionærernes
Lagsigtet CSR-strategi peger frem mod 2020
Unilever har i en årrække været en af de globalt toneangivende virksomheder på CSR-området, og i 2008 valgte virksomheden at skrue op for sin fokus på bæredygtighed og arbejde mere langsigtet. Det førte til Sustainable Living Plan. Den rummer tre hovedmål for 2020:
En milliard mennesker skal hjælpes til at tage skridt, der forbedrer deres sundhed og "well-being". Miljøpåvirkningen fra Unilevers produkter skal halveres. Og 100 procent af råvarerne, som Unilever bruger, skal indkøbes bæredygtigt. Efter planen vil det sikre eksistensgrundlaget for en halv million mindre landbrug.
Siden 2008 har virksomheden droppet kvartalsrapportering - og aktiekursen er steget markant. Det forklarer Polman med, at virksomhederne arbejder for forbrugerne og ikke aktionærerne, men selvfølgelig er optaget af, at aktionærerne bliver belønnet. Og Polman har i en række interview understreget, at Unilevers arbejde med samfundsansvar (CSR) ikke er udtryk for altruisme, men en simpel nødvendighed. Filosofien er, at en virksomhed som Unilever kun kan overleve og vækste i velfungerende og stærke samfund.
Læs også: Vind en VIP-billet til CSR Awards 2013
Christian Honoré ser Unilever som et forbillede
Bestyrelsesmedlem i CSR Fonden og daglig partner i KPMG, Christian Honoré, glæder sig over, at det er lykkes at lande et navn som Polman.
Paul Polman og Unilever er et lysende eksempel på en stor global virksomhed, der har bygget bæredygtighed ind i deres forretningsstrategi. Ikke dermed sagt at de gør alting rigtigt, men de er meget åbne om de dilemmaer og udfordringer de møder, herunder hvad de finder svært. Bæredygtighed er en væsentlig faktor i deres innovation, deres omkostningsfokusering, deres risikostyring og ikke mindst i deres brand. Samtidigt har Paul Polman været i stand til at skabe en sammenhængende fortælling til investorer, medarbejdere og kunder om, hvorfor bæredygtighed er helt centralt for Unilevers forretning, og dermed er Unilever en virksomhed vi alle kan lære noget af, siger Christian Honoré i en pressemeddelelse.
-LA