28.11.2019 | Klima, miljø og energi
VANDET ER LANGT VÆK – børnebog lærer børn om et bæredygtigt vandforbrug
Indhold fra partner Hvad er dette?
De to oddere Ofelia og Oskar er hovedpersonerne i en ny illustrereret børnebog fra GROHE. Bogen skal lære børn i en tidlig alder, hvor heldige vi er i Danmark at have nem adgang til rent drikkevand, og at vi derfor ikke skal bruge unødigt vand – men værne om det i stedet.
GROHE har igen i år udgivet en børnebog, der skal lære børn om hvor vigtigt det er at passe på vandet.
Bogen ”Vandet er langt væk – Ofelia og Oskars uventede rejse til Malawi” handler om odderne Ofelia og Oskar. De leger altid sammen nede ved vandhullet og en dag bliver de fanget i en kasse og kommer på en uventet rejse til det Sydøstafrikanske land Malawi. Oskar slår sig og får brug for vand til at dulme smerterne og slukke tørsten, og så er det op til Ofelia at tage på eventyr i et fremmed land, hvor rent drikkevand er svært at finde.
Bogens emne er inspireret af Røde Kors og deres Kusintha-projekt i Malawi. I sommers gik GROHE og Røde Kors fem kilometer frem og tilbage til en fiktiv brønd sammen med tusind fremmødte. Turen satte fokus på indbyggerne i Malawi og deres hverdag, hvor der er lang vej til rent drikkevand. Takket være de mange fremmødte og GROHE, der sponsorerede arrangementet, betød det, at etableringen af en brønd med rent drikkevand i et af de fattigste områder i Malawi kunne påbegyndes.
De gode vaner skal startes tidligt
GROHEs mantra ’Pure Freude an Wasser’ fokuserer på glæden ved vand, hvad enten det er rent drikkevand eller vandet i verdenshavene. Vand er ikke en uudtømmelig ressource og derfor skal der værnes om det. Vaner og rutiner skabes allerede fra barnsben, hvorfor GROHE har udgivet to børnebøger, der øger børns forståelse af vand i forhold til forbrug med det formål at skabe det gode vandforbrug tidligt i livet.
”GROHE har stort fokus på miljø og bæredygtighed, og vi lægger derfor vægt på at arbejde med vand som en værdifuld ressource. Derfor giver det også mening for os at lære børn om at passe på vores vigtigste ressource: vand. De tænker meget over det, der bliver læst op fra børnebogen, og vi lægger vægt på at tage det ned i en børnevenlig højde. Eksempelvis at man skal huske at slukke for vandet, når man børster tænder,” fortæller HR-ansvarlig hos GROHE Rikke Mohr, der er forfatteren bag bogen.
Læs sidste års børnebog
Sidste år stod GROHE bag bogen ”Da Gry blev syg af vandet”, der har til formål at lære børn om, hvor vigtigt det er at passe på havet og dyrelivet, samt hvordan vi alle kan bidrage til at minimere forbruget af plastik, der ender i havet.
”Da Gry blev syg af vandet" kan du læse online.
Begge bøger kan findes som PDF i GROHEs presserum.
Bogen er oversat til otte sprog. Ønsker du bogen i fysisk form eller på et andet sprog kontakt da GROHE Nordics PR afdeling.
Læs mere om Røde Kors’ Kusintha-projekt.
Klima, miljø og energi
LIXIL indvier stor solcellepark i Portugal
Som et led i arbejdet mod CO2-neutral produktion har GROHEs moderselskab LIXIL indviet et 1.500 kilowatt stort solcelleindlæg ved fabrikken Albergaria i Portugal, der producerer en række af GROHEs produkter.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Håndvask og bæredygtigt vandforbrug går hånd i hånd i ny børnebog fra GROHE
Løven Ali er hovedpersonen i en ny illustreret børnebog skrevet af sanitetsleverandøren GROHE. Bogen skal lære børn, hvor vigtigt det er at vaske deres hænder og vigtigheden af at spare på vandet. Bogen sendes til børnehaver i hele Danmark.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Prisnomineret vandsystem reducerer plastforbruget hos danske virksomheder
Flere danske virksomheder har installeret det innovative vandsystem GROHE Blue som led i arbejdet med at reducere plastaffald og CO2-emissioner. Vandsystemet er netop også blevet valgt som en af finalisterne i kampen om den tyske Sustainabillity Award Design 2021 på grund af systemets bæredygtige design og funktioner.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

GROHE har nået målet om CO2 neutral produktion
Med CO2 neutral produktion har GROHE nået et markant mål i virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Næste mål er at gøre alle GROHEs salgskontorer i 150 lande klimaneutrale inden udgangen af 2021. Her spiller GROHEs danske salgskontor en hovedrolle.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

GROHE vinder eftertragtet europæisk bæredygtighedspris
Den 4. december blev GROHE kåret som vinder af en af Europas vigtigste bæredygtighedspriser, German Sustainability Award 2021 i kategorien ”Ressources”. Samtidig er GROHE blevet udvalgt til en af verdens 50 pioner virksomheder i det globale bæredygtigheds- og klimabeskyttelsesinitiativ "50 Sustainability & Climate Leaders", der er baseret på FN's 17 bæredygtige udviklingsmål.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Seks ud af ti danskere vil reducere deres vandforbrug – men mange ved ikke hvordan
Danskerne har det laveste vandforbrug i Norden med kun 44.000 liter pr. person om året. Trods det vil mange danskere gerne reducere deres forbrug. Hele 60 procent af befolkningen ønsker at skære ned på vandforbruget. Mange mangler dog viden om, hvordan man skærer ned. Derfor giver GROHE fem nemme tips til, hvordan du kan reducere unødigt vandspild i hverdagen.
Indhold fra partner