Ved køb af McDonalds-menu går 50 øre til julehjælp
En henvendelse fra ambassadør for Røde Kors, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, har fået McDonalds til at igangsætte en kampagne, der skal samle penge ind til julehjælp for udsatte familier i Danmark helt frem til juleaften.
For nogle familier i Danmark er julen en svær tid, hvor udgifterne til julemiddag og gaver til børnene kan synes helt uoverskuelige. Antallet af danske familier, Røde Kors støtter op til jul, er steget markant de seneste år. I år har ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe og Røde Kors derfor indgået et samarbejde med McDonalds Danmark, der skal være med til at samle penge ind til Røde Kors julehjælp til udsatte danske familier.
Læs også: McDonald's kåret til Danmarks bedste arbejdsplads igen
Det var en henvendelse fra Røde Kors ambassadør, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, der satte gang i samarbejdet, der konkret betyder, at McDonalds fra 25. november til 24. december giver 50 øre per solgt menu til Røde Kors Julehjælp.
For alt for mange familier er julen desværre en meget svær tid, og som ambassadør for Røde Kors vil jeg gerne være med til at støtte de familier og hjælpe til, at de også kan afholde julen på en værdig måde og ikke føler sig alene. McDonalds er hver dag i kontakt med rigtig mange danskere via deres mange restauranter landet over, og den kontakt vil jeg gerne benytte til at sætte fokus på behovet for julehjælp, siger Røde Kors ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe om baggrunden for samarbejdet.
En del af McDonald's DNA
Og for McDonalds lå det helt naturligt at tage imod invitationen, fortæller Stephen Shillington, der er administrerende direktør hos McDonalds Danmark:
Det er en del af McDonalds DNA at være en aktiv medspiller i udviklingen af samfundet både lokalt og nationalt, derfor vil vi selvfølgelig gerne være med til at støtte Røde Kors julehjælp. Da vi hver dag har 160.000 gæster på vores 88 restauranter, kan vi nå bredt ud med budskabet om at bidrage til en god jul for udsatte børnefamilier, siger Stephen Shillington og fortæller, at McDonalds har garanteret mindst 700.000 kr. Det svarer til, at mindst 875 familier kan få julehjælp fra Røde Kors.
Læs også: Nyt partnerskab mellem Røde Kors og Rema 1000 om julehjælp
Hos Røde Kors er man glad for, at McDonalds har sagt ja til samarbejdet. Hjælpeorganisationen arbejder sammen med mange virksomheder og kendte danskere for at samle penge ind til udsatte danskere, og særligt når det gælder julehjælp er behovet stort, fortæller generalsekretær Anders Ladekarl i Røde Kors:
De senere år har vi set ansøgningerne til julehjælp vokse massivt. Vi er glade for al den støtte, vi kan få. Den ekstra fordel, der er ved samarbejdet med McDonalds, er, at vi når så bredt ud med vores budskab i hele Danmark, siger Anders Ladekarl.
Kampagnen løber fra 25. november til 24. december i alle McDonalds restauranter i Danmark og for hver menu, McDonalds sælger, donerer virksomheden 50 øre til Røde Kors julehjælp.
-MH