Verdensmål og virksomheder: Vi har slet ikke alle med
Dansk Erhvervs undersøgelse af medlemmernes arbejde med CSR og verdensmål fremhæver, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale – og ansvar. Det handler SMV'er og importfokus.
Finansministeriets fortæller gerne, at Danmark ligger helt i top, når det kommer til at implementere FN’s Verdensmål. Og to nylige undersøgelser, fra henholdsvis Dansk Industri (DI) og Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL), konkluderer at ansvarlighed og FN’s Verdensmål rykker gradvist højere op på dagsordenen i de danske virksomheder. De fremhæver også, at Danmark er blandt de bedste i Europa på eksport af bæredygtige løsninger.
Dansk Erhverv udgav fredag d. 22. februar 2019 også en analyse af sine medlemmers holdning og praksis inden for CSR og Verdensmål. Ud fra denne peger erhvervsorganisationen på en blind vinkel. For selvom verdensmålsbegejstringen kan være rigtig for virksomheder med flere end 250 ansatte, en gruppe hvor næsten 85 pct. i større eller mindre grad beskæftiger sig med verdensmålene, så ser det anderledes ud for de mere end 95 pct. af danske virksomheder, som hører til i SMV-kategorien.
Alle skal med – og især SMV’erne
For hos SMV’erne er det kun 41 procent af de adspurgte, som har et kvalificeret kendskab til Verdensmålene, og tilsvarende 54 procent, som angiver, at de arbejder med CSR. Det viser Dansk Erhvervs undersøgelse.
”Hvis danske virksomheders arbejde med verdensmålene skal løftes, er det vigtigt, at vi får alle med. Vi skal ikke alene fokusere på de store virksomheder, for de kan langt hen ad vejen selv. Vi skal fokusere på den store masse af virksomheder, der har op til 250 medarbejdere, som står foran at konvertere deres hidtidige forretning til et nyt og mere bæredygtigt og ansvarligt udgangspunkt. Verdensmålene er en forandringsdagsorden – og nøglen til forandring er virksomhederne med færre end 250 medarbejdere,” siger Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv.
Der bør fokuseres på import
En stor del af forklaringen på de relativt lave tal kan sandsynligvis forklares med det fokus, verdensmålsimplementeringen hidtil har haft.
”Størsteparten af kommunikationen om verdensmålene frem til i dag har haft de største virksomheder og eksportmuligheder som omdrejningspunkt. Og det er der jo gode grunde til, men det afskærer desværre også mange danske virksomheder fra at tage del i dagsordenen,” siger Malene Thiele.
Ifølge Dansk Erhverv bør verdensmål i høj grad også handle om lokal erhvervspolitik. Også fordi det reelt kun er seks til otte procent af virksomhederne i Danmark, der har eksportsalg – selvom denne udgør omkring halvdelen af det danske bruttonationalprodukt.
I Dansk Erhvervs analyse angiver hele 56 pct. af de virksomheder, som oplyser, at de ikke arbejder med verdensmålene, at det er fordi, de ikke mener, det er relevant for deres virksomhed, fordi virksomheden primært har et nationalt fokus. Det understreger ifølge Malene Thiele, at der er et stort behov for at formidle, hvad verdensmålene betyder for organisationer og virksomheder, der opererer i Danmark eller på vores nærmarkeder.
”Import-dagsordenen er et konkret område, hvor man vil kunne tage fat på for at mobilisere flere virksomheder omkring verdensmålene. Det handler om bedre fokus på verdensmålenes betydning for virksomheder med import og internationale værdikæder, og at det er et oplagt sted at starte, hvis man vil nå flere virksomheder end vi gør i dag, ”siger Malene Thiele.
Dansk Erhvervs planer for 2019
Hvad har Dansk Erhverv så tænkt sig at gøre ved det? Det kan man svare både generelt og konkret på. Generelt handler arbejdet om forretningsdrevet samfundsansvar hos SMV’erne og om at nå den store bredde i dansk erhvervsliv.
Konkret for 2019 kan man fortsætte tråden fra oven for.
”Vi vil arbejde meget med verdensmålenes betydning for virksomheder med import og internationale værdikæder. Både på grund af det, vores analyse viste i forhold til virksomheder uden eksport, men også fordi Import er en vigtig og voksende del af mange virksomheders produktion. Det handler jo om leverandørkædeansvar, men også bare om almindelige leverandørvalg, som kan være svært at gennemskue for udenlandske leverandører. Vi vil gerne finde nye veje til at hjælpe virksomheder med import med det valg og samtidig få samfundsansvar og verdensmål ind i arbejdet,” siger Malene Thiele.
Gå sammen i brancher
Desuden skal Dansk Erhverv fortsætte sit samarbejde med alle mulige aktører om konferencer, prisuddelinger og netværksmøder. Der skal holdes møder i CSR-netværket og satses på brancherelaterede indsatser.
”Vi har gode erfaringer med at prøve at skabe et branchefokus, det kan vi se når virksomhederne bedst. Hvis det bliver for bredt, er der ingen, der kan se sig selv i det. Derfor anbefaler vi alle at alliere sig med brancheorganisationer, for at sikre materialets konkrete anvendelighed når de skal udgive f.eks. vejledninger og anbefalinger,” siger Malene Thiele.
Det gælder også for arbejdet med verdensmål. Fremfor at virksomhederne sidder hver for sig og gennemfører ressourcekrævende strategiske analyser af muligheder og udfordringer i verdensmålene kan denne proces med fordel finde sted på brancheniveau. Malene Thiele fortæller, at flere brancheforeninger og sammenslutninger har allerede erfaring med bl.a. udrulning af indsatser for fx øget digitalisering til SMV’er. De ved, at det er svært, men de ved også, hvad der virker. Det kan der være brug for i relation til den bæredygtige omstilling i SMV’erne.
”Der er et stort uudnyttet potentiale. I vores undersøgelse kan vi også se, at 85 procent af virksomhederne arbejder med sociale forhold, 75 procent med klimaspørgsmål, men kun 25 procent arbejder med integration af bæredygtighed i forretningen og udvikling af produkter. Så der er stadig meget, som vi kan få til at ske. Det må en 2. plads blandt FN-landene ikke bremse os i,” afslutter Malene Thiele.
Læs mere om danske virksomheders arbejde med CSR og FN’s Verdensmål i Dansk Erhvervs analyse her.