05.09.2019  |  Klima, miljø og energi

Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Regeringen har i sit forståelsespapir sat sig som mål, at økologien i Danmark skal fordobles inden 2030.

Dobbelt så stor indenlandsk afsætning. Dobbelt så stort areal. Og også en fordoblet eksport.

Det mål kan vi som det største danske afsætningsled for økologiske varer godt bakke op om. Set fra Coops stol har vi bestemt ikke set toppen af den økologiske afsætning endnu. Men der lurer udfordringer i horisonten, som regeringen skal have med i regnestykket, før målet kan indfries.

Det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.

Thomas Roland CSR-chef, Coop

Eksport er vejen til mere økologi
Andelen af det økologiske areal, som anvendes på afgrøder, der ender direkte på de danske middagsborde, er faktisk ret lille. Produktionen af frugt, grønt og brødkorn fylder ikke mange procent af de økologiske marker.

Fuldstændig som i det konventionelle landbrug er det tværtimod den animalske produktion, som tager plads. Til produktion af foder, grovfoder og i den økologiske sektor til græsning.

Der har vi den første udfordring til regeringen: Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt, og sågar også med brød og havregryn − lige lidt vil det hjælpe. Det giver ikke mange ekstra hektar økologi.

Nøglen ligger i at øge den animalske produktion. Men det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.

Det er heller ikke let at fordoble salget af kød. Prisforskellen opleves stor, og de mest økologisk orienterede forbrugere har allerede skåret ned på deres kødindtag.

Så selvom jeg tror, vi kan øge den indenlandske afsætning betydeligt – også kødsalget – så har vi først og fremmest brug for meget mere end en fordobling af eksporten, hvis det økologiske areal for alvor skal vokse. Og er regeringen klar til at hjælpe her, hvor det måske ikke engang er de danske vælgere, der ser varerne på hylderne?

Læs hele historien på Altinget.dk's hjemmeside her

Mere fra COOP Danmark A/S

COOP Danmark A/S

www.coop.dk

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Brugsen, Irma, fakta og coop.dk MAD. Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, 36.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 50 milliarder kroner.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere