05.09.2019 | Klima, miljø og energi
Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Vi kan øge det indenlandske salg af økologi betydeligt, men vi har først og fremmest brug for meget mere end en fordobling af eksporten, hvis det økologiske areal for alvor skal vokse, skriver Thomas Roland. (Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix)
Regeringen har i sit forståelsespapir sat sig som mål, at økologien i Danmark skal fordobles inden 2030.
Dobbelt så stor indenlandsk afsætning. Dobbelt så stort areal. Og også en fordoblet eksport.
Det mål kan vi som det største danske afsætningsled for økologiske varer godt bakke op om. Set fra Coops stol har vi bestemt ikke set toppen af den økologiske afsætning endnu. Men der lurer udfordringer i horisonten, som regeringen skal have med i regnestykket, før målet kan indfries.
Det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.
Eksport er vejen til mere økologi
Andelen af det økologiske areal, som anvendes på afgrøder, der ender direkte på de danske middagsborde, er faktisk ret lille. Produktionen af frugt, grønt og brødkorn fylder ikke mange procent af de økologiske marker.
Fuldstændig som i det konventionelle landbrug er det tværtimod den animalske produktion, som tager plads. Til produktion af foder, grovfoder og i den økologiske sektor til græsning.
Der har vi den første udfordring til regeringen: Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt, og sågar også med brød og havregryn − lige lidt vil det hjælpe. Det giver ikke mange ekstra hektar økologi.
Nøglen ligger i at øge den animalske produktion. Men det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.
Det er heller ikke let at fordoble salget af kød. Prisforskellen opleves stor, og de mest økologisk orienterede forbrugere har allerede skåret ned på deres kødindtag.
Så selvom jeg tror, vi kan øge den indenlandske afsætning betydeligt – også kødsalget – så har vi først og fremmest brug for meget mere end en fordobling af eksporten, hvis det økologiske areal for alvor skal vokse. Og er regeringen klar til at hjælpe her, hvor det måske ikke engang er de danske vælgere, der ser varerne på hylderne?
Læs hele historien på Altinget.dk's hjemmeside her.
Klima, miljø og energi

Coop har reduceret sin CO2-udledning med 32%
En grøn omstilling med solceller, varmepumper, LED-lys, el-varebiler og mange andre tiltag har resulteret i en reduktion af Coops egen udledning på 32% siden 2018.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen skal sætte fokus på madspild
29. september er international Madspildsdag. Det fejrer Kvickly og SuperBrugsen med Happy Hour, hvor alle madvarer med kort holdbarhed sættes ned til halv pris. Festen starter kl. 19 i alle 342 butikker.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Kender du din mads klimaaftryk?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner