Vi planter initiativer i samfundet – og høster til fællesskabet
Det er helt fundamentalt for SE at udvise samfundsansvar. Vi kæmper hver dag for mere bæredygtig energi og bedredigital kommunikation, og denne grundfortælling udgør ikke blot et løfte til vores kunder. Den er også pejlemærke for måden, vi arbejder med CSR på. Således er samfundsansvar, kultur og forretningsførelse dybt forenet.
SE-koncernens CSR-strategi er i sin grundlæggende ordlyd sammenfaldende med det løfte, vi giver til vores kunder.
Sammensmeltningen af CSR-ambitionen og SE’s eksterne grundfortælling er sket i 2015 og giver god mening: Det
bekræfter os både i rigtigheden af vores forretningsdrevne CSR-tilgang og vores integrerede rapporteringspraksis*.
Ét CSR-landkort – seks plantekasser
Vores arbejde med CSR er bygget over det grundprincip, at legitim og ansvarlig forretningsførelse danner grundlaget for, at vi kan styrke vores kunders bæredygtighed og digitalisering. Med andre ord: At drive forretningen ”ordentligt” danner base for, at vi i sidste ende skaber værdi til samfundet. For at nå fra basen til målet arbejder vi med fire CSR-emner, hvor vi dyrker forskellige samfundsunderstøttende tiltag:
• Vi går foran som rollemodel ved at styrke vores egen bæredygtighed og digitalisering
• Vi understøtter samfundsansvaret gennem samarbejde og partnerskaber
• Vi motiverer og styrker holdet, som sikrer vores forretningsmål og den totale kundeoplevelse
• Vi bidrager aktivt til en fremtidssikring af det omkringliggende samfund – regionalt som nationalt
SE’s samlede CSR-landkort går dermed på tværs af to naturlige dimensioner: Dels CSR-understøttende tiltag hosvores kunder – med naturligt fodfæste i vores forretninger – og dels tager vi vores egen medicin og udlever samfundsansvar på de indre linjer.
I årets CSR- & ÅRSRAPPORT 2015 giver vi et overblik over vores holdninger til hvert af vores seks indsatsområder samt de aktiviteter og resultater, som knytter sig dertil. Hvor det er relevant, vil vi samtidig gøre rede for, hvor der er plads til forbedring og hvilke yderligere initiativer, vi vil plante fra 2016 og frem.
Læs hele vores CSR- & ÅRSRAPPORT 2015 her
* SE’s CSR-strategi blev udformet i 2011 og let revideret i 2015. Den lød oprindeligt: ”SE vil skabe et mere bæredygtigt samfund, ved at understøtte konverteringen til et grønnere energisystem og ved en aggressiv udrulning af digital infrastruktur.” Fra 2015 er CSR-strategien sammenfaldende med vores grundfortælling, som lyder:
”SE kæmper hver dag for mere bæredygtig energi og forbrug med omtanke ved at udfordre vanetænkning og sætte nye standarder til gavn for mennesker og virksomheder i Danmark.”