Vidensdeling og samarbejde på højt niveau
I slutningen af maj 2018 gjorde Mærsk en del af deres analyser og værktøjer til håndtering af ansvarlighed i leverandørkæden åbent tilgængelige på deres website. Det kan både hjælpe andre – og dem selv
Når man har 78.000 leverandører og en målsætning om at drive ansvarlig forretning, så forestiller mange sig nok, at man har tænkt over, hvordan man håndterer sin leverandørkæde.
Det mærker de hos Mærsk, som i løbet af de senere år har oplevet flere og flere forespørgsler på vejledning i, hvordan man kan designe sit arbejde med ansvarlige indkøb.
”Virksomheder fra både Danmark og udlandet vil gerne høre, hvordan vi griber arbejdet med vores supply chain an, hvilke metoder vi benytter os af og hvilke processer vi har. Typisk spørger de os efterfølgende om vi kunne have lyst til at dele indholdet af nogle af de analyser vi laver,” fortæller Renata Frolova- Hammer, som er chef for det, som man i Mærsk kalder Responsible Procurement, en afdeling i den store, centrale indkøbsafdeling.
Arbejdet kommer flere til gode
Analyserne, som Mærsk kan fortælle om, dækker de to faktorer, som indgår i virksomhedens risikomatrice for indkøb: lande og varekategorier. Analyserne identificerer de lande og de varekategorier, som kan være
særligt udsatte på et eller flere af de områder, der indgår i FN’s Global Compact: miljø, arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og anti-corruption. Der er i øjeblikket 15 varekategorier på listen, f.eks. indkøb af stål, lastbilstransport, skibsværfter, vagtservices, formidlere af arbejdskraft og toldagenter.
”Vi er nået frem til, at vi gerne vil dele vores risikoanalyser af varekategorier og skabeloner til vurdering af leverandører. Vi forestiller os, at virksomheder, der enten ikke har vores rækkevidde og ressourcer eller helt enkelt ikke ved, hvor de skal begynde for at opbygge den nødvendige viden, kan få glæde af det arbejde, vi allerede har gjort,” siger Renata Frolova-Hammer.
Så fra 29. maj har disse analyser, som opdateres årligt, ligget frit tilgængelige på www.maersk.com, sammen med spørgeskemaer og vejledninger til f.eks. audit, interview eller selv-evaluering for hver af de varekategorier, Mærsk har defineret som havende høj risiko og bruger i deres due diligence-arbejde.
Mange fordele for Mærsk
Da ideen først var opstået hos Mærsk, blev det tydeligt, at en sådan åbenhed også kan have flere fordele for dem selv.
For det første giver det mulighed for udvidet dialog med stakeholdere, som kan komme med input til analyserne. Det kan hjælpe virksomheden, fordi ikke alle 78.000 leverandører og relationen med dem er dækket af Mærsks globale indkøbssystem, og det kan blive givtigt at få input til de leverandørforhold, som ikke er inden i den store maskine.
For det andet kan Mærsks kunder nu også se, hvordan virksomheden arbejder, og ikke mindst kan det være en hjælp for leverandørerne.
”Lige nu ligger vores Code of Conduct tilgængelig på 13 sprog, men ved at lægge vores værktøjer og analyser åbent ud, så vil de også kunne se, hvilke spørgsmål de skal forberede sig på at besvare, hvis de vil handle med os,” forklarer Renata Frolova-Hammer.
Samarbejde til de sværeste nødder
Ifølge Renata Frolova-Hammer er der, udover hvordan man designer et fornuftigt system for ansvarlige indkøb, to emner, som mange spørger til. Det ene er, hvordan man kan hjælpe og samarbejde med mindre leverandører, det andet er muligheden for at finde fælles løsninger inden for svære kategorier.
”Flere og flere er interesserede i at samarbejde om at løse problemer. Lige nu samarbejder vi f.eks. med nogle af vores kunder om at finde ud af, hvordan man kan tage hånd om nogle af udfordringerne med lastbilstransport. Det er en svær branche med virkelig mange små leverandører, mange lag underleverandører og meget korte kontrakter, og det er svært at gøre noget som enkeltvirksomhed. Men man kan alliere sig med andre virksomheder og NGO’er i de enkelte lande, og det kigger vi på nu,” fortæller Renata Frolova-Hammer, som understreger at den slags samarbejder også er et vigtigt element i arbejdet for verdensmål nummer 12 om ansvarlig produktion og forbrug.
Digitalisering kan lukke flere ind
Digitalisering er også et helt centralt begreb i forhold til leverandørkæder i disse år. Det er verdens største containershippingselskab helt med på, og har f.eks. automatiseret enkelte processer i ansvarlige indkøb, f.eks. udsending af spørgeskemaer.
Den største hype i forhold til digitalisering og leverandørkæder er dog muligheden for udvidet overblik og gennemsigtighed gennem brug af f.eks. blockchain-løsninger. En af de gængse konklusioner er, at man nok vil se en konsolidering af leverandørkæderne. Det er Renata Frolova-Hammer nu ikke så sikker på.
Læs mere: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer
”Jeg tror på, at en digital platform ikke behøver indskrænke mængden af samarbejdspartnere, men i stedet give flere og mere forskelligartede aktører bedre muligheder for at arbejde sammen og mere effektivt. Hvis det hele nu bliver mere enkelt på grund af digitalisering, hvorfor så ikke invitere flere ind?” siger Renata Frolova-Hammer.
Ideen er ikke grebet ud af den blå luft, men baseret på Mærsks foreløbige erfaringer med e-auktioner. E-auktioner er en nyere måde at købe ind på, hvor man lægger en ordre med alle dens specifikationer og kravene fra Code of Conduct op på en digital platform. Hvis leverandører kan levere på kravene, så kan de deltage i en online budrunde baseret på pris og betingelser, som kører indtil man når til en pris og vilkår, som er mest tilfredsstillende og troværdigt.
”Det er meget transparent og det har givet os mulighed for at arbejde med flere leverandører, fordi flere kan byde ind. Jeg forestiller mig, at det også kunne blive resultatet af digitalisering af leverandørkæden generelt,” siger Renata Frolova-Hammer.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: Globale værdikæder