Virksomheder mangler værktøjer til at styre deres CSR-arbejde
Digitalt dialogværktøj er på vej til virksomheder, der vil arbejde strategisk med CSR i samarbejde med deres leverandører. Værktøjet bliver udviklet med udgangspunkt i vores analyse af virksomheder i tekstilbranchen og deres udfordringer ift. CSR.
Virksomheder er i dag på mange måder bundet af certificeringsordninger, når de arbejder med CSR og bæredygtighed. Men en rapport, som Alexandra Instituttet har udarbejdet i samarbejde med it-virksomheden Respaunce, peger på, at der er brug for forandringer i måden, som man arbejder med CSR.
I rapporten har man med udgangspunkt i tekstilbranchen undersøgt, hvordan en række virksomheder arbejder med CSR, hvilke udfordringer de støder på, samt om nye digitale løsninger kan være med til at understøtte og lette CSR-arbejdet.
Flere af de interviewede virksomheder peger på, at den eksisterende kontrolbaserede tilgang ikke resulterer i den gennemgribende forandring, der er brug for. Det skaber ikke nok impact, og der er derfor brug for at udvikle et dialogbaseret værktøj.