Virksomheder sætter vandmangel på dagsordenen
Et stigende antal virksomheder lægger strategier for, hvordan risikoen for vandmangel skal håndteres.
Tre ud af ti af verdens største virksomheder har oplevet, hvordan vandrelaterede udfordringer har påvirket deres forretning inden for de seneste fem år. Det viser Deloittes CDP Water Disclosure Global Report 2011.
Ifølge Deloitte er især manglen på rent vand ved at blive så stor en udfordring for en række af verdens største virksomheder. Derfor er flere begyndt at tænke og handle strategisk for at få vendt risikoen til en økonomisk fordel.
”Vand er efterhånden en af de mest begrænsede ressourcer, vi har. Derfor bliver udfordringerne med rent drikkevand noget af det virksomheder, borgere og samfund kommer til at beskæftige sig meget med,” siger Gitte Krasilnikoff, der er partner i Deloitte, i en pressemeddelelse.
Vand er bestyrelsesanliggende
Halvdelen af de adspurgte virksomheder i Deloittes Water Disclosure-undersøgelse har gjort vandrelaterede strategier og planer til et anliggende for bestyrelsen.
Det skyldes, ifølge Deloitte, at virksomhederne begynder at se, hvor dyrt det kan være, hvis de tager vand for givet. Et konkret eksempel er koncernen Kimberley-Clark, som i 2010 oplevede, hvordan en pludselig tørke satte en kortvarig stopper for produktionen og kostede firmaet to millioner dollars.
Læs også: Vandmangel vil ændre virksomheder
Risikostyring
”At spare på vandet og have en plan for klimatilpasning og hvordan man håndterer oversvømmelse på virksomheden og i lokalmiljøet, handler om at sikre virksomhedens værdier og undgå lange produktionsnedbrud. Det handler også om at sikre sig mod risici hos leverandører ved at stille krav om håndtering af vand og klimatilpasning,” siger partner Gitte Krasilnikoff.
Rapporten viser også, at en tredjedel af virksomhederne ikke ved, om de er udsat for en vandrisiko i værdikæden.
-LA