Virksomheder skal prioritere private data

Det danske erhvervsliv skal blive bedre til at beskytte forbrugernes privatliv på nettet, mener Forbrugerrådet. Dem der forstår det, vinder.

Virksomheder bør vægte forbrugernes privatliv højere, mener Forbrugerrådet. Foto: Flickr/Josh Hallett.

11.05.2016

CSR.dk

Retten til at blive glemt. Det er et af de begreber, flere og flere danskere har lært at kende i de seneste år, og som sådan en god repræsentant for det aspekt af vores færden på internettet, der omhandler de data vi – mere eller mindre frivilligt – efterlader rundt omkring.

Læs også: Amazon – endelig med grøn kurs?

De mange data er penge værd for eksempelvis annoncører og detailvirksomheder med onlinesalg, men det halter med beskyttelsen af forbrugernes privatliv. Og de virksomheder, der ikke forstå vigtigheden af at sætte ind på området, vil tabe markedsandele i fremtiden.

Det mener i hvert fald Forbrugerrådet, der peger på at de selskaber, der håndterer vores personlige oplysninger online, bør ændre og ikke mindst åbne deres praksis på feltet, da det bør være i alles interesse.

”Det siges, at data er vor tids valuta. Men forbrugerne ved ikke, hvad deres data er værd, eller hvad det bliver brugt til. Erhvervslivet bør spørge sig selv, om det virkelig gør deres kunder glade, at kunderne ikke kan få at vide, hvad deres data skal bruges til”, sagde Forbrugerrådets direktør, Lars Pram, ifølge DR, til en konference i går om EU’s nye dataregulativ, GDPR (General Data Protection Regulation), der er trådt i kraft dette forår.

Forbrugerne skal skubbe på
Det nye regelsæt skal opdatere det eksisterende, der blev vedtaget til i 1995, og skal blive til lov ude i medlemsstaterne seneste i maj 2018. Det vil medføre en betydelig styrkelse af forbrugerrettighederne i forhold til data indsamlet på de forskellige digitale platforme og sociale medier, vi bevæger os rundt på i det daglige.

Rent praktisk vil det, ifølge DR, eksempelvis betyde, at Facebook skal spørge brugeren om lov, hvis selskabet vil bruge dennes private data fra Facebook-ejede tjenester som Instagram eller Whatsapp, til at vise reklamer på Facebook.

Og det skal forbrugerne lære at efterspørge, for på den måde at skubbe virksomhederne og markedet i den rigtige retning, mener EU.

Læs også: 15 trends der vil påvirke verdens erhvervsliv

”Vinderne bliver dem, der sætter privatlivet først. Dem, der ikke gør det, vil i stigende grad opleve, at forbrugerne ikke vil have deres produkter, og at deres varemærke vil miste værdi”, sagde EUs rets- og forbrugerkommissær, Verá Jourová, til konferencen.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

28.03.2025CSR.dk

Fra frontløber til bundplads: Lego ramt af Trump-chok?

26.03.2025CSR.dk

Systemet er problemet: Klimaretfærdighedens indtog i klimakampen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle