Virksomheder skal prioritere private data

Det danske erhvervsliv skal blive bedre til at beskytte forbrugernes privatliv på nettet, mener Forbrugerrådet. Dem der forstår det, vinder.

Virksomheder bør vægte forbrugernes privatliv højere, mener Forbrugerrådet. Foto: Flickr/Josh Hallett.

11.05.2016

CSR.dk

Retten til at blive glemt. Det er et af de begreber, flere og flere danskere har lært at kende i de seneste år, og som sådan en god repræsentant for det aspekt af vores færden på internettet, der omhandler de data vi – mere eller mindre frivilligt – efterlader rundt omkring.

Læs også: Amazon – endelig med grøn kurs?

De mange data er penge værd for eksempelvis annoncører og detailvirksomheder med onlinesalg, men det halter med beskyttelsen af forbrugernes privatliv. Og de virksomheder, der ikke forstå vigtigheden af at sætte ind på området, vil tabe markedsandele i fremtiden.

Det mener i hvert fald Forbrugerrådet, der peger på at de selskaber, der håndterer vores personlige oplysninger online, bør ændre og ikke mindst åbne deres praksis på feltet, da det bør være i alles interesse.

”Det siges, at data er vor tids valuta. Men forbrugerne ved ikke, hvad deres data er værd, eller hvad det bliver brugt til. Erhvervslivet bør spørge sig selv, om det virkelig gør deres kunder glade, at kunderne ikke kan få at vide, hvad deres data skal bruges til”, sagde Forbrugerrådets direktør, Lars Pram, ifølge DR, til en konference i går om EU’s nye dataregulativ, GDPR (General Data Protection Regulation), der er trådt i kraft dette forår.

Forbrugerne skal skubbe på
Det nye regelsæt skal opdatere det eksisterende, der blev vedtaget til i 1995, og skal blive til lov ude i medlemsstaterne seneste i maj 2018. Det vil medføre en betydelig styrkelse af forbrugerrettighederne i forhold til data indsamlet på de forskellige digitale platforme og sociale medier, vi bevæger os rundt på i det daglige.

Rent praktisk vil det, ifølge DR, eksempelvis betyde, at Facebook skal spørge brugeren om lov, hvis selskabet vil bruge dennes private data fra Facebook-ejede tjenester som Instagram eller Whatsapp, til at vise reklamer på Facebook.

Og det skal forbrugerne lære at efterspørge, for på den måde at skubbe virksomhederne og markedet i den rigtige retning, mener EU.

Læs også: 15 trends der vil påvirke verdens erhvervsliv

”Vinderne bliver dem, der sætter privatlivet først. Dem, der ikke gør det, vil i stigende grad opleve, at forbrugerne ikke vil have deres produkter, og at deres varemærke vil miste værdi”, sagde EUs rets- og forbrugerkommissær, Verá Jourová, til konferencen.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

17.11.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn