Virksomheder skal prioritere private data

Det danske erhvervsliv skal blive bedre til at beskytte forbrugernes privatliv på nettet, mener Forbrugerrådet. Dem der forstår det, vinder.

Virksomheder bør vægte forbrugernes privatliv højere, mener Forbrugerrådet. Foto: Flickr/Josh Hallett.

11.05.2016

CSR.dk

Retten til at blive glemt. Det er et af de begreber, flere og flere danskere har lært at kende i de seneste år, og som sådan en god repræsentant for det aspekt af vores færden på internettet, der omhandler de data vi – mere eller mindre frivilligt – efterlader rundt omkring.

Læs også: Amazon – endelig med grøn kurs?

De mange data er penge værd for eksempelvis annoncører og detailvirksomheder med onlinesalg, men det halter med beskyttelsen af forbrugernes privatliv. Og de virksomheder, der ikke forstå vigtigheden af at sætte ind på området, vil tabe markedsandele i fremtiden.

Det mener i hvert fald Forbrugerrådet, der peger på at de selskaber, der håndterer vores personlige oplysninger online, bør ændre og ikke mindst åbne deres praksis på feltet, da det bør være i alles interesse.

”Det siges, at data er vor tids valuta. Men forbrugerne ved ikke, hvad deres data er værd, eller hvad det bliver brugt til. Erhvervslivet bør spørge sig selv, om det virkelig gør deres kunder glade, at kunderne ikke kan få at vide, hvad deres data skal bruges til”, sagde Forbrugerrådets direktør, Lars Pram, ifølge DR, til en konference i går om EU’s nye dataregulativ, GDPR (General Data Protection Regulation), der er trådt i kraft dette forår.

Forbrugerne skal skubbe på
Det nye regelsæt skal opdatere det eksisterende, der blev vedtaget til i 1995, og skal blive til lov ude i medlemsstaterne seneste i maj 2018. Det vil medføre en betydelig styrkelse af forbrugerrettighederne i forhold til data indsamlet på de forskellige digitale platforme og sociale medier, vi bevæger os rundt på i det daglige.

Rent praktisk vil det, ifølge DR, eksempelvis betyde, at Facebook skal spørge brugeren om lov, hvis selskabet vil bruge dennes private data fra Facebook-ejede tjenester som Instagram eller Whatsapp, til at vise reklamer på Facebook.

Og det skal forbrugerne lære at efterspørge, for på den måde at skubbe virksomhederne og markedet i den rigtige retning, mener EU.

Læs også: 15 trends der vil påvirke verdens erhvervsliv

”Vinderne bliver dem, der sætter privatlivet først. Dem, der ikke gør det, vil i stigende grad opleve, at forbrugerne ikke vil have deres produkter, og at deres varemærke vil miste værdi”, sagde EUs rets- og forbrugerkommissær, Verá Jourová, til konferencen.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby