Virksomheder vil købe grønne firmabiler, hvis skatten sænkes
En række større virksomheder opfordrer Folketingets Skatteudvalg til at ændre skattevilkårene for grønne firmabiler.
Hvis politikerne på Christiansborg kan blive enige om at sænke afgiften på firmabiler, så det bliver billigere for medarbejdere at have en grøn firmabil, så lover en stribe på i alt 14 større virksomheder til gengæld at købe de grønne – ofte dyre – biler til deres virksomhed, skriver dr.dk.
Læs også: DHL og Ford præsenterer ny el-lastbil
”Kære Skatteudvalg. Vi er en gruppe virksomheder, som arbejder målrettet på at nedbringe vores CO2-udslip, herunder også CO2-udslippet fra forbrug af transport”, lyder det i brevet, som dr.dk har adgang til.
”Derfor er vi også villige til at betale ekstra for grønnere biler til de af vores medarbejdere, som har firmabil”, skriver virksomhederne.
De 14 virksomheder
Følgende 14 virksomheder har i et brev til Folketingets Skatteudvalg opfordret til at ændre firmabilbeskatningen, så medarbejdere med grønne firmabiler opnår bedre økonomiske forhold:
Novo Nordisk
Siemens Gamesa
Ørsted
Rambøll Danmark A/S
Abena A/S
Topdanmark A/S
AVIS
Leaseplan Danmark A/S
Vattenfall
SIXT
Alphabet A/S
E.ON Danmark
Siemens Mobility
Clever
Kilde: dr.dk
Blandt virksomhederne er blandt andet Novo Nordisk, Siemens og Topdanmark. I brevet til Folketinget opfordrer de til at ændre firmabilbeskatningen, så den i højere grad baseres på bilens CO2-udledning og i mindre grad på bilens værdi.
Som det er i dag, er det dyrt som ansat at vælge en grøn firmabil, skriver virksomhederne i brevet.
”Desværre er skattesystemet indrettet sådan, at vores medarbejdere straffes med højere skat for at vælge en grøn bil som firmabil, men belønnes for at vælge en billigere bil med højere brændstofforbrug”, pointerer virksomhederne.
De 14 virksomheder foreslår desuden, at man i fremtiden undlader at beskatte ladestandere på medarbejdernes privatadresser. I brevet understreger virksomhederne, at det er medarbejderne og ikke virksomheden selv, der i sidste ende får noget ud det, hvis forslagene bliver realiseret.
”I sig selv indebærer forslagene ikke en økonomisk fordel for virksomhederne, da reduktionen af skatten sker privat hos medarbejderne”, lyder det.
S er med på vognen
På Christiansborg var der forskellige reaktioner til virksomhedernes forslag.
På den ene side var Socialdemokratiet positive overfor forslagene, mens Venstre og Dansk Folkeparti afviste.
”Det er et markant rygstød til ideen om, at vi med de rigtige politiske tiltag faktisk kan få flere af de grønne biltyper på vejene ved at ændre firmabilbeskatningen”, siger den socialdemokratiske skatteordfører, Jesper Petersen, til DR.
Socialdemokratiet foreslår i sit klima- og miljøudspil at firmabilbeskatningen for el- og opladningshybridbiler sænkes med 10 og 15 procent, og dermed ligger de sig op af linjen i de 14 selskabers opfordring.
”Vi vil selvfølgelig bruge de her virksomheders anbefaling af det og deres vilje til at benytte sig af det til at argumentere overfor regeringen, at den også må komme ud af busken og støtte det”, siger Jesper Petersen.
V afviser
På den anden side af bordet er man ikke positiv overfor virksomhedernes forslag.
”Der har været snak om bilafgifterne hvert år de seneste tre år, og det har givet en utrolig usikkerhed på markedet, som er ret skadelig for bilmarkedet", siger Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, til dr.dk.
”Så jeg tror, at vi skal give dem lidt fred og arbejdsro på bilmarkedet. Så kan vi i mellemtiden læse de her forslag og se på, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan”, siger hun.
Dansk Folkeparti vil heller ikke være med til at reducere beskatningen for grønne firmabiler.
”Nej. Vi synes, vi har været der, og derfor ønsker vi ikke at ændre på det regelsæt, der er i dag”, siger finansordfører René Christensen.
Han henviser til, at der sidste år blev indgået en bred politisk aftale om at lavere afgifter på elbiler. Dog understreger han, at det er positivt, at virksomhederne har klimaet i tankerne, når medarbejderne skal ud og vælge firmabil.
”Men det ønsker vi ikke at bidrage til i Dansk Folkeparti. I hvert fald ikke for nuværende”, siger DF-ordføreren.
Læs også: Australsk logistikgigant sparer 2,5 mio. ton C02
Dansk Elbil Alliance har hjulpet de 14 virksomheder med at skrive brevet til Folketingets Skatteudvalg.
-JJK