VL vil i 2020 arbejde med ansvarlig forretning som konkurrencefordel
Sidste år arbejdede Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) med støtte fra Industriens Fond med temaet ”FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter”. I år fortsætter rejsen, når VL følger op med temaet ”Responsible Business - A Competitive Advantage”.
Virksomheder, organisationer, rådgivere og institutioner er under et stigende pres for at italesætte og dokumentere, at de ikke bare arbejder i overensstemmelse med lovgivningen, men at de også tager et etisk og moralsk medansvar for det omgivende samfund, for klimaet, for diversiteten og for en social balance.
Læs også: Ny app vil inspirere virksomheders arbejde med verdensmålene
Derfor udvider VL nu perspektivet og bringer til diskussion, hvordan et aktivt samfundsansvar og god etik i virksomhederne både kan tilfredsstille aktionærerne, styrke forretningsstrategien og konkurrenceevnen samt skabe de rigtige rammer for en stærk ledelse og talentfulde medarbejdere. Det skriver VL i en pressemeddelelse.
Baggrunden for valget af Årstemaet er:
- en tydelig international tendens til at virksomheder tager reelt samfundsansvar og bruger det som en del af forretningsstrategien
- en markant tillidskrise i den danske befolkning over for både virksomheder og politikere
- det grundlæggende værdisæt i VL om at erhvervsledere har en særlig pligt til at udvise samfundsansvar
- et stærkt og succesfuldt årstema i 2019 med fokus på Verdensmål som forretningsparameter, som VL gerne vil videreføre i 2020.
Lige som med Verdensmålene vil VL i det kommende år opfordre alle medlemmer gennem workshops og analyser til at deltage aktivt for at sikre, at danske virksomheder konkret kommer til at arbejde med Responsible Business som business case og konkurrencefordel.
Læs også: "Folk vil gerne rejse ansvarligt, og det er en god forretning for os"
Temaet kulminerer på VL Døgnet den 4. juni 2020 i Aarhus under overskriften ”Responsible Business – kan det betale sig?”.
- JMA