Voksende tillid til virksomheders kommunikation om samfundsansvar
International undersøgelse viser en markant stigning i tillidsniveauet til virksomhederne fra forbrugerne. Det laveste niveau findes dog i flere europæiske lande.
En undersøgelse foretaget af GlobeScan og GRI har adspurgt 27.000 mennesker i i alt 27 lande (1000 i hvert land) om de er enige i at virksomhederne kommunikerer åbent og ærligt om deres indsats indenfor samfundsansvar. Hele 51 procent svarer, at de er enige i påstanden, hvilket er en markant stigning fra kun 30 procent i 2003, hvor man første gang foretog undersøgelsen.
Der er dog stor variation på procentfordelingen fra land til land, hvor flere asiatiske lande ligger oppe omkring 80 procent til sammenligning med USA, Australien, Canada og flere EU lande, som ligger nede imellem 31 og 44 procent.
Læs også: Erhvervsministeren vil styrke virksomhedernes CSR-rapportering
Sammenligner man med 2016 resultaterne af samme undersøgelse, ser man dog en generel stigning i tallene, hvor særligt Tyskland er steget med 16 procent.
Hos GRI, som udbyder verdens mest benyttede standarder for rapportering om samfundsansvar, er man glade for den overordnede stigning i graden af tillid til virksomhederne.
Læs også: SDG-rapportering: Vær ærlig, tag alt med og få indstillingen på plads
”Det er opmuntrende, at det overordnede niveau af tillid til, hvordan virksomheder kommunikerer deres arbejde med bæredygtighed, øges. Dette går hånd i hånd med voksende forventninger fra forbrugerne om mere og bedre rapportering", siger Peter Paul van de Wijs, chef for udenrigsanliggender hos GRI.
- MTN