VW-CEO: "Vi vil tilbage på toppen af bæredygtighedsranglisterne"
Den tyske bilgigant Volkswagen Group holder fast i sine miljømæssige målsætninger, der skal gennemsyre hele organisationen. ”Vi skal se på hele mobilitetens livscyklus”, siger topchefen.
I maj i år annoncerede tyske Volkswagen Group, en af verdens største bilproducenter, at man frem mod 2025 vil skære 45 procent af sin påvirkning på miljøet og klimaet ved hjælp af mere bæredygtige produktionsmetoder, komponenter etc.
Læs også: Volkswagen investerer stort milliardbeløb i elbiler
Den ambition satte koncernen så en tyk streg under på sidste uges Group Environmental Conference (GEC) i hjembyen Wolfsburg, hvor Group CEO Matthias Müller satte ord på tankerne bag strategien. Den handler nemlig ikke kun om miljøet.
”I lang tid kunne man finde Volkswagen i toppen af flere prestigefulde bæredygtighedsrangeringer – og den position vil vi gerne genindtage”, sagde han, givetvis med henvisning til den omfattende dieselskandale, som selskabet erkendte sin skyld i tidligere på året.
”Vores kunder og samfundet forventer bæredygtig handling fra os. Det er godt at Volkswagen åbner op og engagerer sig i eksterne perspektiver. Specielt på de områder, der handler om miljø og bæredygtighed”, fortsatte han.
I forhold til koncernens konkrete indsats, understregede topchefen, at man fremover vil forfølge en mere holistisk tilgang til, hvad det vil sige at tage hensyn til sine omgivelser, og hvor mange parametre man egentlig har indflydelse på, ikke kun i sin produktion, men også i processerne før og efter.
”Vi udvider vores fortolkning af miljømæssig bæredygtighed: det handler ikke kun om, hvad der kommer ud af udstødningsrøret. Vi er nødt til at adressere hele mobilitetens livscyklus – fra energiproduktion og råmaterialer til genanvendelse”, sagde Matthias Müller.
Bæredygtighedsråd med rettigheder og penge på lommen
I den forbindelse pegede Müller på det Group Sustainability Council man oprettede for et lille års tid siden som en ”institutionalisering” af strategien. Netop dette råd holdt i forbindelse med GEC-eventen sit tredje møde, og ved den lejlighed blev den kinesiske økonom Yongtu Long optaget som rådets 10. medlem. Blandt de øvrige udvalgte er i øvrigt EU’s tidligere klimakommissær, danske Connie Hedegaard.
Yongtu Long var chefforhandler ved Kinas indtræden i WTO og har derudover haft en lang række poster i landets regeringsapparat og diplomati, ligesom han har været generalsekretær for samarbejdsorganisationen Boao Forum for Asia. Netop den profil har været vigtig for VW at få med.
”Jeg er begejstret for at Sustainability Council byder velkommen til endnu en topeksperts deltagelse i arbejdet. Ikke mindst fordi hr. Long kommer fra Kina – et land vi kalder for vores andet hjemmemarked og hvortil vores forbindelser er specielt tætte”, sagde Matthias Müller i forbindelse med udpegningen.
Læs også: Bæredygtighed og kunstig intelligens – potentiale og (mulige) problemer
Bæredygtighedsrådet skal rådgive koncernledelsen omkring bæredygtig mobilitet, miljøbeskyttelse og socialt ansvar samt integritet, fremtidens arbejdsmarked og digitalisering. Rådet har et budget på 20 mio. euro (godt 150 mio. kr.) de første to år, og VW gør meget ud af at understrege, at de nu 10 medlemmer arbejder uafhængigt og med vide rettigheder i forhold til adgang til information, konsultationer og selvstændige initiativer.
-AK