Walmart fordobler indkøbene og satser på bæredygtige leverandører
Amerikanske Walmart forventer at fordoble indkøbet af frugt og grønt inden for fem år. Derfor stiller detailhandelkæden nu skarpt på sine underleverandørers bæredygtige performance gennem sit Sustainability Index.
Den amerikanske detailgigant Walmart øger sit fokus på forsyningskæden og på kædens leverandører af frugt og grønt. I de kommende fem år forventer detailkæden nemlig, at indkøbet af frugt og grønt vil blive fordoblet. Walmart forventer blandt andet, at mængden af indkøbte bananer vil blive fordoblet fra en milliard pund til to, og at det nuværende indkøbsniveau for kartofler vil stige fra 900 millioner pund til over 1.800 millioner pund.
I den forbindelse vil Walmart nu i langt større grad fokusere på leverandørernes arbejde med bæredygtighed, når detailkæden skal beslutte, hvor fremtidens store ordrer af frugt og grønt skal placeres, skriver det amerikanske medie The Packer.
Walmart oplyser, at de vil støtte leverandører, der gør en indsats for at produce flere varer med færre ressourcer. Valget af leverandører bliver taget med udgangspunkt i det såkaldte Sustainability Index, som Walmart selv har udviklet.
Læs også: Topledelsen tænker grønnere
Walmart introducerede Sustainability Index i 2009, og her bliver leverandørernes varer og arbejde med bæredygtige tiltag bedømt efter kategorier og på baggrund af en undersøgelse indeholdende 20 spørgsmål, som hver leverandør medvirker i. Indtil videre har 20 procent af frugt- og grøntleverandørerne medvirket i undersøgelsen, men indekset omfatter leverandører inden for alle fødevarekategorier.
"Vi har forpligtet os til sustainability-indekset. Det vil i fremtiden få en endnu større betydning", siger Jack Sinclair, direktør for Walmarts frugt- og grøntdivision, til The Packer.
Sustainability Index bliver afgørende for leverandører
Ifølge Walmart tager leverandørerne nu selv initiativ til at medvirke i undersøgelsen og introducerer nye tiltag, der eksempelvis omhandler madeffektivitet og reducering af pesticider og sprøjtemidler i produktionen.
Læs også: Bilindustrien har fokus på bæredygtige forsyningskæder
Det er en del af partnerskabet med Walmart, som er altafgørende for os, siger Brenda Briggs, marketingsdirektør for Rice Fruit Co.'s gartneridivsion, og bekræfter erklæringen fra Walmart. Hun peger på, at gartnerierne har deltaget i undersøgelsen i mange år.
Walmart forventer, at brugen af sustainability-indekset samtidig vil være med til at reducere omkostningerne for fødevarerproduktionen og i sidste ende prisen for kunderne.
-TK