14.04.2020  |  Klima, miljø og energi

Wehlers arbejder for at ændre møbelindustrien

Indhold fra partner Hvad er dette?

”Tilbage til normal” repræsenterer en naivitet, der er uden sidestykke. Bæredygtige virksomheder skal åbne først”

”Tilbage til det normale” er for tiden et spørgsmål, der fylder mest i debatten. Flere debatindlæg fra både forbrugere, virksomheder og politikere kommer med gode råd omkring hvor meget, hvornår & hvilke hensyn? Pointerne & argumenterne er mange og gode, men et hovedpunkt mangler at blive tydeliggjort & diskuteret: ”Normalen”.

Inden CoronaKrisen var det gældende grundlag for regeringen, at ”verden bør ikke fortsætte, men ændre måden- & graden af ressourceforbrug. Plast i havene, cirkulær økonomi, verdensmål, Co2 udledning og så videre.". Et budskab, der inspirer og har tydelige målsætninger. En retning, der inspirer verden og gør Danmark til et stærkere brand, og som Wehlers er stolte af at bakke op om.

Forbrugere, politikere & bæredygtige virksomheder skal udfordre ”Normalen” netop nu. Og det er muligt, at udfordre ”Normalen” ved åbningen af Danmark, Skandinavien, Europa & resten verden.

Wehlers foreslår i al sin enkelthed at virksomheder, der er specielt bæredygtige, åbner først. Bæredygtige i bred forstand. Men frem for alt, bæredygtige.

Wehlers vover det enkle argument, at det ville gå sundhedsmyndighedernes, regeringens & befolkningens ærinde når bæredygtige virksomheder åbner før alle andre. Det er blandt andet rigtigt fordi, de er få i antal, og derved støtter en langsom genåbning, der synes at være den valgte model.

Det synes enkelt og ikke mindst gennemførbart, at restauranter, cafeer, frisører, der er bæredygtige kan åbne først. Butikker med hovedsageligt bæredygtigt sortiment og økologi kan åbne først.

Offentligt indkøb, byggepladser, arkitektur med fokus på omstilling og bæredygtighed bør åbnes først. Så byggepladser og indretninger, der er optaget af netop det bæredygtige og gode bidrag for os alle, opnår en konkurrencefordel.

Således opnås to målsætninger: På den korte bane sker en gradvis genåbning med fokus på de langsigtede mål.

Yderligere, kan det støttes med økonomiske lempelser på moms, skatter og afgifter. Lempelser, der allerede er sat i værk, men KUN med fokus på ”Normalen”, hvilket ikke er tilstrækkeligt.

Oplysning til forbrugerne om hvorfor netop den bæredygtige model vælges, er vigtig idet, der er 3 elementer, der skal være tilstede for at ændre adfærd. Nemlig: tilgængelighed, pris og oplysning. Ændring i adfærd er en forudsætning for, at vi lykkedes.

Må jeg minde om, at der er konsensus om, at hvis ikke, der reduceres i udledninger og ressourceforbrug inden for 10 år, så er skaden sket. Irreversibel skade. En skade der, efter Wehlers opfattelse, kan føre til ufred og langt større problemer, end dem, vi står foran på den korte bane. Tænk over det.

Tilbage til ”Normalen” bliver diskuteret til at være en opgave, der tager mellem 6 måneder og 3 år, når ”Normalen” er et ønske om, at ØKONOMIEN er normal. Netop her ligger naiviteten. Men også løsningen.

Politikerne bør tillade en gradvis åbning af Danmark med udgangspunkt i de bæredygtige virksomheder.

Det kan synes vanskeligt gennemførbart, men så alligevel ikke. Der findes mange muligheder til sortering, tænk blot på certificeringer som:

B-Corporation, clean sweepe, miljøblomst, ø-mærket, cradle2cradle, LEED Bram og så videre. De er en god guide.

Virksomheder bør stædigt fortsætte arbejdet med omstilling og tilbyde varer og brands, der er forankret i bæredygtighed. De virksomheder, jeg besøger, ofte små og mellemstore, har ofte en økonomisk barriere for, for alvor at gennemføre omstilling. Derfor kommer de kun i ringe grad eller slet ikke i gang.

Virksomheder, der arbejder særligt fokuserede med bæredygtighed i Danmark, kan blandt andet findes under B-Corporation Danmark: http://bcorp.dk/

Forbrugerne bør rette deres fokus på bæredygtige brands, således at netop de kommer først og bedst i gang. Bedst er fokus på BRAND niveau. Det er enhver, der interessere sig for den offentlige debat, velkendt, hvor meget magt forbrugeren har. Køb derfor kun det bedste. Fravælg ”JUNK MADE IN CHINA” for nu at sige det lidt populært. Overvej nøje, hvor indkøb lægges, det skaber en bedre fremtid for os alle.

Når vi udnytter den nuværende krise, til positiv rettidig omhu og genåbning, undgår vi en naiv tilbagevenden til ”Normalen”, hvilket kommer alle til gode. På både kort- & på lang sigt. Måske lige med undtagelse af de ”sorte” virksomheder. Ingen nævnt, ingen glemt.

Tags: Wehlers

Mere fra Wehlers

Wehlers

http://wehlers.com/

  • info@wehlers.com
  • +45 5335 6719
  • Wehlers ApS, Øster Søgade 110, kld DK-2100 Copenhagen

Fra Wehlers leveres bæredygtige danske designmøbler, der hviler på to væsentlige grundlag: CIRKULÆR ØKONOMI & GENBRUGTE materialer, blandt andet HAVPLASTIK HAVPLASTIK er et væsentligt materiale i stolen R.U.M., hvor næste to kilo HAVPLASTIK indgår i produktionen til hver stol. SAMTIDIG er det Wehlers overbevisning, at GENBRUGTE materia…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere