Zalando investerer i Infinited Fiber Company: Nu skal langt flere tekstiler genanvendes med ny teknologi
Europas førende onlineplatform for mode og livsstil, Zalando, investerer i teknologikoncernen Infinited Fiber Company, som arbejder med genanvendelse af tekstilaffald.
Der produceres hvert år mere end 92 millioner kubikmeter tekstilaffald på verdensplan, og det meste af dette ender på lossepladser eller forbrændingsanlæg. Samtidig er der stigende efterspørgsel på tekstilfibre. Textile Exchange anslår, at det globale marked for tekstilfibre vil være vokset med 34 % til 146 millioner kubikmeter i 2030 fra 109 millioner kubikmeter i 2020.
Sådan skriver Zalando i en pressemeddelelse, hvor de offentliggør det kommende samarbejde med den finske teknologikoncern Infinited Fiber Company, som arbejder med cirkulær mode og tekstil. Konkret omdanner Infinited Fiber Companys teknologi cellulosebaserede råmaterialer som f.eks. tekstilaffald med et stort indhold af bomuld til Infinna™ – et produkt, der består af regenererede tekstilfibre, som både fremstår og føles blødt og behageligt ligesom bomuld.
“Vi ønsker at være en del af løsningen på at skabe en mere bæredygtig modeindustri. Med investeringen i Infinited Fiber Company indleder vi et samarbejde med en innovator inden for cirkulær teknologi med henblik på at øge branchens andel af tekstiler, der genanvendes til nye tekstiler – lige nu er det kun én procent”, siger Zalandos co-CEO, David Schneider.
Læs også: BESTSELLER INDGÅR SAMARBEJDE MED BANEBRYDENDE TEKSTIL-INNOVATOR
Investeringen skal bruges til at bygge en flagskibsfabrik i Finland, og begge parter forpligter sig til at bidrage med hver deres ressourcer. Zalando stiller råmaterialer til rådighed for Infinited Fiber Company, og Zalando anvender de regenererede Infinna™-fibre til sin private label-produktion.
Medstilfter og CEO i Infinited Fiber Company, Petri Alava glæder sig over partnerskabet: “Vi er meget begejstrede over at kunne byde Zalando velkommen som ny strategisk investor i vores kreds af aktionærer, og vi ser deres engagement som en yderligere indikation af modeindustriens stærke tro på vores innovation. Zalandos omfattende portefølje og cirkularitetsinitiativer udgør et fremragende grundlag for at styrke vores samarbejde og sikre råmateriale til vores flagskibsfabrik.”
Samarbejdet skal være medvirkende til at nå Zalandos mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeprodukter i 2023.
- MTN