Zalando kræver bæredygtighedsevalueringer af alle partnere

Med krav om at alle, der sælger på deres platform, skal bæredygtighedsevaluere sig selv, tager Zalando et nyt, stort skridt i sin CSR-strategi. Dansk Mode & Tekstil anerkender udfordringer for især SMV'erne, men råder til at man kommer i gang uanset hvad.

Foto: Marco Verch on Flickr.

04.06.2020

CSR.dk

Også i modebranchen har coronakrisen ført til diskussioner af, om man kan bruge krisen som anledning til, at tage fat på den gennemgribende forandring de fleste er enige om, at branchen har brug for. Centrum for alle de diskussioner er bæredygtighed.

Den skal der mere af. Det ved Europas største e-handelsplatform, Zalando, godt. Som en del af virksomhedens do.More-strategi for bæredygtighed, har man forpligtet sig til i løbet af fem år at skrue op for deres etiske og miljømæssige standarder og kun arbejde med partnere, der lever op til dem.

Læs også: Global Fashion Agenda opfordrer modebranchen til at komme grønnere ud på den anden side af krisen

Derfor kaster Zalando sig nu ud i, som de første i hele branchen, at benytte et digitalt værktøj til at vurdere de mange brands på Zalando-platformen på deres indsats inden for bæredygtighed. Det bliver obligatorisk for all brands på platformen at aflevere data i værktøjet.

”Med håbet om en gennemgribende forandring af branchen vil Zalando indsamle sammenlignelige bæredygtighedsdata fra sine partnerbrands for at få en forståelse af branchens udfordringer på både individuelt og kollektivt plan,” skriver Zalando i en pressemeddelelse.

Ud fra det vil virksomheden ”… identificere trends og undersøge, hvordan der kan udvikles løsninger, som kan anvendes til at skabe meningsfyldte og varige forbedringer i samarbejde med partnerbrands”, fortsætter de.

Sustainable Apparel Coalition og Higg Co

SAC er den førende bæredygtighedsorganisation for mode-, skotøjs- og tekstilindustrien. Koalitionens 250 medlemmer over hele verden samarbejder om at udvikle Higg Index, som måler på parametre inden for social og miljømæssig bæredygtighed, identificerer områder, der skal forbedres, og muliggør den miljømæssige og sociale gennemsigtighed, som forbrugerne efterspørger. Higg Co udvikler teknologiplatformen for Higg Index.

En katalysator for branchen
Værktøjet hedder Higg BRM (BRM = Brand & Retail-modulet) og kommer fra Higg Co, som er en udløber af arbejdet i den branchedrevne samarbejds- og udviklingsorganisation, Sustainable Apparel Coalition (SAC).

Historien om dem og Higg er lang og kompliceret, men det man ganske kort kan konkludere er, at Higg-indexet er det bredest accepterede bud på en standard for, hvad bæredygtighed er i modebranchen.

Konkret vil Zalando kræve af sine partnere og sig selv ift. egne mærker, at de benytter Higg BRM til at evaluere sig selv ud fra forskellige bæredygtighedsparametre, såsom menneskerettigheder, retfærdig løn eller CO2-udledning.

“Zalandos beslutning om at kræve, at deres partnerbrands anvender Higg BRM, vil forhåbentlig virke som en katalysator for branchen, så der opnås fælles fodslag omkring udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmålinger. På den måde kan vi implementere og opnå varig forandring,” siger SAC’s administrerende direktør, Amina Razvi.

“Higg BRM vil etablere en global standard for brands og forhandlere i modebranchen, så det bliver muligt at måle og tale om bæredygtighedsresultater”, siger Director Sustainability hos Zalando, Kate Heiny.

“Vi vil for første gang have sammenlignelige data, så vi kan identificere de områder, der skal forbedres, og samarbejde om løsninger. Som uafhængig og global organisation er SAC i stand til at skabe denne nødvendige forandring i modebranchen", fortsætter hun.

Svært for SMV'er - men kom i gang 
Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Tekstil (DM&T) hilser CSR- & bæredygtighedschef Marie Busck Zalandos nye tiltag velkommen, men erkender også, at det kan blive en prøvelse for mange små og mellemstore virksomheder i branchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er omfangsrigt og stort for de mindre brands at leve op til (…) . Higg BRM beder om information om processer og data i et omfang, som de mindre brands typisk ikke vil have. Så ja, det er en stor mundfuld for mange mindre brands, men det er samtidig en mundfuld, de aldrig kommer udenom. Samtidig kommer Zalando forhåbentligt også til at tilbyde at uddanne sine partnerbrands i systemet, hvilket er en hjælp. Så sørg for at komme i gang med at arbejde systematisk med bæredygtighed, etabler processerne og start med at indhente data. Jo før, jo bedre, for kravene kommer alligevel,” siger hun.

Læs også: Partnerskab vil støtte corona-projekter

Hvor regner DM&T så med, at kravene kommer fra?

”Det, der driver mange af de adfærdsændringer, vi ser i disse år, er de store re- og e-tailers. Selv hvis det ikke er dem, så kommer der før eller siden lovgivning på området. Fra EU's side er der et meget stort fokus på tekstilbranchen. I foråret annoncerede kommissionen, at der vil komme en specifik strategi for tekstiler, som en del af den bredere handlingsplan for cirkulær økonomi. Vi vurderer, at denne meget vel kan udmønte sig i lovgivning på nogle områder for tekstilvirksomheder,” siger Marie Busck.

-EHS

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams