19.05.2020 | Strategi & ledelse
Global Fashion Agenda opfordrer modebranchen til at komme grønnere ud på den anden side af krisen
Selvom krisen har resulteret i en modebranche, der kæmper for sin overlevelse, kan den også ses som en mulighed for at gøre branchen mere bæredygtig. Global Fashion Agenda har udformet seks konkrete råd til modeindustriens ledere.
Global Fashion Agenda har netop offentliggjort deres CEO Agenda 2020 – i en covid-19-version.
Læs også: Modeuge vil stille modeindustrien til ansvar i ny bæredygtighedsstrategi
Agendaen er en guide, der skal støtte ledere i modebranchen i at fremtidssikre deres forretningsmodeller ved at gøre den grønne omstilling til kernen i forretningen. Her skitseres seks forslag til modeindustriens ledere.
Seks råd fra Global Fashion Agenda
- Kortlæg sociale og miljømæssige påvirkninger langs hele værdikæden
- Opbyg tillid og brandloyalitet
- Hæv barren for leverandørforhold og gør partnerskaberne ligeværdige
- Adressér lagerbeholdninger og værdinedskrivninger ved at skalere nye forretningsmodeller
- Accelerér digitaliseringen af forretningsprocesserne
- Form fremtidens infrastruktur for e-handel
På kort sigt skal lederne gøre brug af de muligheder for at optimere værdikæden, der er opstået i forbindelse med coronakrisen, og på lang bør de forsøge at komme ud på den anden side af krisen med mere modstandsdygtige forretningsmodeller, der skal forhindre og bekæmpe fremtidige kriser.
Guiden er skabt med bidrag fra McKinsey & Company og er baseret på dybdegående forbruger- og leverandørresearch og interviews med industriens ledere.
”Jeg er bevidst om den kamp, ledere i modeindustrien udkæmper i disse uger og måneder, og det, blot at overleve er topprioriteten hos mange”, siger Eva Kruse, administrerende direktør i Global Fashion Agenda, i en pressemeddelelse.
”Alligevel præsenterer denne krise en mulighed for at reevaluere hele modebranchens driftssystem. Derfor vil jeg gerne opfordre ledere i modebranchen til at gentænke og genopbygge deres systemer i en kollektiv indsats for at sikre en retfærdig og fleksibel fremtid post-corona”, siger hun.
Win-win for branchen
Mens brands og forhandlere reorganiserer for at omstille sig den nye virkelighed er der en række win-wins at hente ved at integrere bæredygtighed i gendannelsen af virksomhederne – blandt andet fordi stakeholders også begynder at blive mere og mere interesserede i bæredygtighed.
Ifølge McKinseys post-corona forbrugerundersøgelse mener to tredjedele af forbrugerne, at bæredygtighed er blevet endnu mere vigtigt efter covid-19, og med bæredygtighedens stigende indflydelse på investeringsafkast viser mange indikatorer, at bæredygtige investeringer kan give bedre risikojusteret afkast til investorerne.
Læs også: Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode
”Covid-19 er uden tvivl den største trussel mod modeindustrien, vi nogensinde har set, med en hidtil uset indvirkning på virksomhederne og medarbejdernes liv. Modeindustriens grønne omstilling er blevet mere, ikke mindre, vigtig for forbrugere og investorer som et resultat af krisen. Ledere i industrien bør derfor fornye deres forpligtelser og finde en måde, hvorpå de kan bruge krisen som en mulighed for at accelerere omstillingen til en mere bæredygtig forretningsmodel”, siger Karl-Hendrik Magnus, Senior Partner and Co-Leader of Apparel, Fashion & Luxury Group, McKinsey & Company.
- SMF
Denne artikel er en del af temaet I fokus: coronakrisen
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

Plastic Change og 175 lande står foran opgør med plastikforurening
Der venter svære forhandlinger i FN de kommende dage, men danske Plastic Change – der selv deltager – forventer, at mødet ender ud i det første udkast til en ambitiøs global aftale mod plastikforurening.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.