Global Fashion Agenda opfordrer modebranchen til at komme grønnere ud på den anden side af krisen

Selvom krisen har resulteret i en modebranche, der kæmper for sin overlevelse, kan den også ses som en mulighed for at gøre branchen mere bæredygtig. Global Fashion Agenda har udformet seks konkrete råd til modeindustriens ledere.

Modeindustriens grønne omstilling er blevet endnu mere vigtig i medfør af coronakrisen. Arkivfoto..

19.05.2020

CSR.dk

Agendaen er en guide, der skal støtte ledere i modebranchen i at fremtidssikre deres forretningsmodeller ved at gøre den grønne omstilling til kernen i forretningen. Her skitseres seks forslag til modeindustriens ledere.

Seks råd fra Global Fashion Agenda

  1. Kortlæg sociale og miljømæssige påvirkninger langs hele værdikæden
  2. Opbyg tillid og brandloyalitet
  3. Hæv barren for leverandørforhold og gør partnerskaberne ligeværdige
  4. Adressér lagerbeholdninger og værdinedskrivninger ved at skalere nye forretningsmodeller
  5. Accelerér digitaliseringen af forretningsprocesserne
  6. Form fremtidens infrastruktur for e-handel

På kort sigt skal lederne gøre brug af de muligheder for at optimere værdikæden, der er opstået i forbindelse med coronakrisen, og på lang bør de forsøge at komme ud på den anden side af krisen med mere modstandsdygtige forretningsmodeller, der skal forhindre og bekæmpe fremtidige kriser.

Guiden er skabt med bidrag fra McKinsey & Company og er baseret på dybdegående forbruger- og leverandørresearch og interviews med industriens ledere.

”Jeg er bevidst om den kamp, ledere i modeindustrien udkæmper i disse uger og måneder, og det, blot at overleve er topprioriteten hos mange”, siger Eva Kruse, administrerende direktør i Global Fashion Agenda, i en pressemeddelelse. 

”Alligevel præsenterer denne krise en mulighed for at reevaluere hele modebranchens driftssystem. Derfor vil jeg gerne opfordre ledere i modebranchen til at gentænke og genopbygge deres systemer i en kollektiv indsats for at sikre en retfærdig og fleksibel fremtid post-corona”, siger hun.

Win-win for branchen
Mens brands og forhandlere reorganiserer for at omstille sig den nye virkelighed er der en række win-wins at hente ved at integrere bæredygtighed i gendannelsen af virksomhederne – blandt andet fordi stakeholders også begynder at blive mere og mere interesserede i bæredygtighed.

Ifølge McKinseys post-corona forbrugerundersøgelse mener to tredjedele af forbrugerne, at bæredygtighed er blevet endnu mere vigtigt efter covid-19, og med bæredygtighedens stigende indflydelse på investeringsafkast viser mange indikatorer, at bæredygtige investeringer kan give bedre risikojusteret afkast til investorerne.

Læs også: Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode

”Covid-19 er uden tvivl den største trussel mod modeindustrien, vi nogensinde har set, med en hidtil uset indvirkning på virksomhederne og medarbejdernes liv. Modeindustriens grønne omstilling er blevet mere, ikke mindre, vigtig for forbrugere og investorer som et resultat af krisen. Ledere i industrien bør derfor fornye deres forpligtelser og finde en måde, hvorpå de kan bruge krisen som en mulighed for at accelerere omstillingen til en mere bæredygtig forretningsmodel”, siger Karl-Hendrik Magnus, Senior Partner and Co-Leader of Apparel, Fashion & Luxury Group, McKinsey & Company.

- SMF

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

02.04.2025CSR.dk

Hvad vi kan lære af de Jyske erfaringer med omstillingen af forsyningskæden

02.04.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Magt, Interessevaretagelse og Lobbyisme

01.04.2025CSR.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025CSR.dk

Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

31.03.2025CSR.dk

Milliarddyr klimasikringsplan møder skepsis fra eksperter

31.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Talent Management Accelerator

28.03.2025CSR.dk

Regionerne er foran i tidsplanen for den grønne omstilling

28.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Finance and ESG Integration

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online