19.05.2020  |  Strategi & ledelse

Global Fashion Agenda opfordrer modebranchen til at komme grønnere ud på den anden side af krisen

Selvom krisen har resulteret i en modebranche, der kæmper for sin overlevelse, kan den også ses som en mulighed for at gøre branchen mere bæredygtig. Global Fashion Agenda har udformet seks konkrete råd til modeindustriens ledere.

Global Fashion Agenda har netop offentliggjort deres CEO Agenda 2020 – i en covid-19-version.

Læs også: Modeuge vil stille modeindustrien til ansvar i ny bæredygtighedsstrategi

Agendaen er en guide, der skal støtte ledere i modebranchen i at fremtidssikre deres forretningsmodeller ved at gøre den grønne omstilling til kernen i forretningen. Her skitseres seks forslag til modeindustriens ledere.

Seks råd fra Global Fashion Agenda

  1. Kortlæg sociale og miljømæssige påvirkninger langs hele værdikæden
  2. Opbyg tillid og brandloyalitet
  3. Hæv barren for leverandørforhold og gør partnerskaberne ligeværdige
  4. Adressér lagerbeholdninger og værdinedskrivninger ved at skalere nye forretningsmodeller
  5. Accelerér digitaliseringen af forretningsprocesserne
  6. Form fremtidens infrastruktur for e-handel

På kort sigt skal lederne gøre brug af de muligheder for at optimere værdikæden, der er opstået i forbindelse med coronakrisen, og på lang bør de forsøge at komme ud på den anden side af krisen med mere modstandsdygtige forretningsmodeller, der skal forhindre og bekæmpe fremtidige kriser.

Guiden er skabt med bidrag fra McKinsey & Company og er baseret på dybdegående forbruger- og leverandørresearch og interviews med industriens ledere.

”Jeg er bevidst om den kamp, ledere i modeindustrien udkæmper i disse uger og måneder, og det, blot at overleve er topprioriteten hos mange”, siger Eva Kruse, administrerende direktør i Global Fashion Agenda, i en pressemeddelelse. 

”Alligevel præsenterer denne krise en mulighed for at reevaluere hele modebranchens driftssystem. Derfor vil jeg gerne opfordre ledere i modebranchen til at gentænke og genopbygge deres systemer i en kollektiv indsats for at sikre en retfærdig og fleksibel fremtid post-corona”, siger hun.

Win-win for branchen
Mens brands og forhandlere reorganiserer for at omstille sig den nye virkelighed er der en række win-wins at hente ved at integrere bæredygtighed i gendannelsen af virksomhederne – blandt andet fordi stakeholders også begynder at blive mere og mere interesserede i bæredygtighed.

Ifølge McKinseys post-corona forbrugerundersøgelse mener to tredjedele af forbrugerne, at bæredygtighed er blevet endnu mere vigtigt efter covid-19, og med bæredygtighedens stigende indflydelse på investeringsafkast viser mange indikatorer, at bæredygtige investeringer kan give bedre risikojusteret afkast til investorerne.

Læs også: Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode

”Covid-19 er uden tvivl den største trussel mod modeindustrien, vi nogensinde har set, med en hidtil uset indvirkning på virksomhederne og medarbejdernes liv. Modeindustriens grønne omstilling er blevet mere, ikke mindre, vigtig for forbrugere og investorer som et resultat af krisen. Ledere i industrien bør derfor fornye deres forpligtelser og finde en måde, hvorpå de kan bruge krisen som en mulighed for at accelerere omstillingen til en mere bæredygtig forretningsmodel”, siger Karl-Hendrik Magnus, Senior Partner and Co-Leader of Apparel, Fashion & Luxury Group, McKinsey & Company.

- SMF

Denne artikel er en del af temaet I fokus: coronakrisen

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere